Webinar 1: Wat verandert er voor je leners?
Zichtbaarheid in de online catalogus
De lener krijgt zélf de mogelijkheid krijgen om een IBL-aanvraag te doen. Het hele proces om tot bij de IBL-knop terecht te komen wordt volwaardig geïntegreerd in de publiekscatalogus, zodat een lener hier als het ware vanzelf bij terechtkomt op het moment dat hij dit nodig heeft.
Het startpunt voor een zoekende lener is bijna altijd de lokale bibliotheekwebsite.
Stel: Lore is op zoek naar een titel, maar deze titel is niet beschikbaar in de collectie van haar bibliotheek. Ze wil geen aankoopsuggestie doen, heeft geen tijd om daarop te wachten. Er zijn geen filialen of regionetwerk waar ze de titel eventueel wel kan vinden.
Tot voor kort kreeg Lore deze melding.
Levert een zoekopdracht niets of bijna niets op in de eigen bibliotheek, dan wordt nu al automatisch een achterliggende zoekopdracht gedaan op de Vlaamse catalogus bibliotheek.be en dus in de collectie van het hele netwerk van Vlaamse en Brusselse bibliotheken.
Met de vernieuwing wordt aan Lore het resultaat van de achterliggende zoekopdracht op bibliotheek.be veel duidelijker gepresenteerd, met een zogenaamd “doorkijkje”: ze kijkt bij wijze van spreken binnen bij die netwerkcollectie. Klikt ze op ‘alle resultaten’, dan verlaat ze de lokale bibliotheekwesbite en gaat ze naar bibliotheek.be. Daar doorzoekt ze het bezit van het volledige netwerk. Klikt ze op 1 titel, dan gaat ze meteen naar de detailpagina van die titel op bibliotheek.be.
Op die detailpagina ziet Lore waar de titel aanwezig is in alle bibliotheken. De dichtste bibliotheken staan staan daarbij bovenaan. Is de titel die ze zoekt aanwezig in een bib die niet te ver is of waar ze binnenkort toevallig in de buurt is? Dan kan ze daar een exemplaar halen. Ook dit proces optimaliseren we voor het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten in de projecten rond online inschrijven en laten klaarleggen.
Is het voor Lore moeilijk om zich te verplaatsen, prima, dan kan ze IBL’en.
De IBL-aanvraag
Wil of kan Lore de titel niet op een andere manier verkrijgen, dan doet ze een beroep op IBL. Ze komt dan op een scherm dat de beschikbaarheid in alle Vlaamse bibliotheken toont. Is ze aangemeld? Dan kan ze zien naar welke bibliotheek ze een exemplaar te verzenden, en hoeveel dat kost.
Klikt ze op die IBL-knop, dan loopt vervolgens eigenlijk alles zoals bij een gewone reservatie. De tekst op de knop wordt nog aangepast. Is haar aanvraag gehonoreerd door een bibliotheek in het netwerk, dan krijgt Lore een soort track and trace bericht, zoals je ook soms krijgt bij webshops. Ze kan haar boek niet meteen ophalen, maar ze weet dan al dat het onderweg is, ze kan gerust zijn en hoeft niet naar een andere oplossing te zoeken. Op het moment dat het boek klaar ligt in de bib, krijgt Lore een bericht dat ze het mag ophalen, opnieuw helemaal zoals bij een gewone reservatie.
Uitlenen verloopt dan zoals bij een gewone reservatie. Geen gedoe voor de bib met voorlopige barcodes en titelbeschrijvingen (zie webinar 3 ‘IBL en Wise: werkproces’).
Is er onverhoopt geen enkele bib die een exemplaar kan of wil leveren via IBL, dan krijgt Lore uiteraard zo snel mogelijk een annulatiebericht. Zo lang de aanvraag nog niet is gehonoreerd, kan ze de aanvraag ook zelf annuleren. De integratie in de website en het bibliotheeksysteem heeft tot gevolg dat Lore een mooi overzicht van haar IBL-aanvragen in Mijn Bibliotheek kan zien en opvolgen.
Sommige titels, bijvoorbeeld heel recente materialen, zal Lore niet kunnen IBL’en (zie webinar 2 ‘Collecties op IBL’).
Nuttige links
✉️ Krijg een mail wanneer een nieuw webinar online komt (juni – oktober 2021)
💬 Praat mee of stel vragen op het coöperatieplatform
🔎 Lees meer over het vernieuwde IBL als onderdeel van het vernieuwingstraject Bibliotheekdiensten