Laatst bijgewerkt op 27/03/24

Veel gebruikte termen

Op het leerplatform zullen we regelmatig verwijzen naar bepaalde onderdelen van de bibwebsite. Om je de terminologie eigen te maken, vind je hier een overzicht.

  • Agenda – Een module die automatisch items toont uit ofwel Uit in Vlaanderen (/uit-agenda )ofwel de zelf in de bibwebsite ingevoerde activiteiten (/agenda )
  • Beheerder – Gebruiker die ingelogd is in het CMS en aanpassingen kan uitvoeren aan de website. Een beheerder heeft meer rechten dan een redacteur.
  • Beheerdersmenu – Dubbel menu bovenaan de pagina, enkel zichtbaar voor wie als beheerder of redacteur van de website is ingelogd.
  • CMS – Staat voor Content Management Systeem. De software die gebruikt wordt om de website mee te beheren. In dit geval is dit de Drupal-software. Om naar het CMS te gaan surf je op jouw website naar /user en log je in.
  • Dashboard – Een onderdeel van het menu in het CMS waarin je de meest gebruikte tools voor beheerders terugvindt.
  • Direct aan de slag (of Quick links) – Submenu op homepagina met drie toptaken van de website, nl. verlengen, openingsuren en link naar Mijn Bibliotheek.
  • Doormat – Menubalk onderaan elke pagina, boven de footer, aanpasbaar aan de noden en wensen van de eigen bib.
  • Dringende mededeling – Tekstblokje dat verschijnt vlak boven de carrousel op de homepagina, en dat belangrijke boodschappen voor de gebruikers bevat, zoals een (onverwachte) sluitingsdag of defect.
  • Footer: onderste deel van de website, met o.a. info vanuit Wise (openingsuren, adres, contactgegevens, komende sluitingsdagen), en eventuele links naar sociale media.
  • Formulier – ingebouwde formulieren die men kan gebruiken om gebruikers toe te laten mails te sturen naar de bib of zich in te schrijven voor een bepaalde activiteit.
  • Gebruikersmenu – Blok in de header met opties die een gebruiker die ingelogd is op Mijn Bibliotheek kan gebruiken om te navigeren naar de Mijn Bibliotheek subpagina’s.
  • Header – Bovenste deel van de website, met van links naar rechts het biblogo, de naam van de bib en een mini-menu rechts bovenaan. Wanneer een gebruiker ingelogd is in Mijn Bibliotheek, verschijnen hier enkele extra opties.
  • Hoofdnavigatie – Balk onder de header met links naar basispagina’s, aanpasbaar aan de noden en wensen van de eigen bib.
  • In afwachting van moderatie – Van hieruit kan je gedeelde inhoud bekijken en importeren.
  • Inschrijfformulier nieuwsbrief – Balk met mogelijkheid om zich aan te melden voor de nieuwsbrief van de bib (enkel voor bibliotheken die Mailchimp gebruiken).
  • Kijker: Gebruiker die ingelogd is in het CMS en enkel lijsten kan maken en de inzendingen van formulieren bekijken.
  • Recente berichten – Automatisch inhoudsblok met links naar de meest recente nieuwsberichten.
  • Redacteur – Gebruiker die ingelogd is in het CMS en aanpassingen kan uitvoeren aan de website. Een redacteur heeft minder rechten dan een beheerder.
  • Startpagina – Hoofdpagina van je bibliotheekwebsite, die opent wanneer gebruikers naar het webadres http://gemeente.bibliotheek.be surfen.
  • Widget – Blok met bepaalde inhoud, op basis van een sjabloon, bv. een ‘bericht in de kijker’, een ‘carrousel’, …
  • Zoekbox – Kadertje met zoekveld, onder hoofdnavigatie, om te zoeken in de catalogus, en indien van toepassing ook het krantenarchief en/of filialen.