Laatste wijziging: 5 mei 2023

Hoe werkt online (her)inschrijven achterliggend?

Online hernieuwen van het huidige abonnement

Herinschrijven (verlengen van het lidmaatschap) kan:

  • als het abonnement al verlopen is
  • in de laatste maand van de geldigheid.

Bij het herinschrijven krijgt de klant in principe geen internetblokkade (hieronder meer informatie daarover), want hij was al gekend in Wise. Hier zijn twee uitzonderingen op:

1. verlengen van “speciale” (kortings/voordeel)abonnementen, zie les 3.

2. wanneer de gebruiker aangeeft dat zijn adres niet klopt, zie voor meer uitleg les 2.

Contributie wordt natuurlijk wel eventueel aangerekend dus het abonnement heeft:

  • status 2: “Gefaktureerd”
  • of status 5: “Normaal”.

Voor een hernieuwing van het lidmaatschap moet aan de balie dus bijna niets gebeuren, enkel eventueel de kost afrekenen. 

De internetblokkade zorgt er niet voor dat de gebruiker geschrapt wordt, dit zorgt er alleen voor dat hij niet kan uitlenen via de zelfuitleen. Enkel bij betalende abonnementen worden leners “echt” geblokkeerd, dit door de gewone procedure van Wise bij openstaande contributie, zie de Wise-les.

Online inschrijven: nieuw lidmaatschap

Als een klant zich inschrijft via de bibliotheekwebsite en nog niet gekend was in jouw bibliotheek, wordt er een lidmaatschap aangemaakt in Wise met de volgende 3 eigenschappen:

  1. Een internetblokkade

De internetblokkade zal ervoor zorgen dat de gebruiker online kan reserveren, maar hij zal niet kunnen uitlenen (noch aan de zelfuitleen, noch aan de balie). Elke nieuwe inschrijving krijgt deze blokkade, of het abonnement nu betalend is of niet, met één uitzondering (als de bibliotheek dit aanbiedt): inschrijven voor het digitale abonnement (063 – Volwassene digitaal). Want de bedoeling van dit abonnement is alleen toegang tot de digitale collecties te bieden, zonder uitleenreglement. (Als je dit abonnement wil aanbieden moet je dus ook online betalen hebben!)

  1. Indien van toepassing: openstaande contributie
  2. Vaak: een voorlopig klantnummer met “2X” vooraan

In de Wise-client zie je dit enkel bij het opzoeken van een klant en niet bij het detail, daar staat er “Geen pasnummer” (zie hieronder). Bij het online inschrijven wordt er achterliggend:
– ofwel een volledig nieuwe klant aangemaakt
– ofwel een nieuw abonnement toegevoegd aan een klantrecord dat in Wise al bestond (als klant bij een andere bibliotheek). In dit geval heeft deze geen klantnummer met 2X maar zie je hetzelfde pasnummer als de klant bij de andere bibliotheek heeft.

Het nieuwe lid heeft dan, naargelang er contributie is: 

  • status 2: “Gefaktureerd”
  • of status 5: “Normaal”

Maar ook bij een gratis lidmaatschap is er een internetblokkade!

Dit ziet er zo uit in de Wise-client:

Hier zie je de voorlopige pasnummers met “2X”, maar op het detail van de klant staat er “Geen pasnummer” (hier zie je ook de internetblokkade – “Blokkade: Internet insch.”):

In de Mijn Bibliotheek-administratie zie je ook het voorlopige pasnummer:

Wanneer je een klant die zich online inschreef, opent in de Wise-client, verschijnt er deze popup:

Deze drie punten die de baliemedewerker moet uitvoeren, worden in de Wise-les besproken.

Indien deze handelingen 2 maand na de online inschrijving nog niet gebeurd zijn, dat krijg de klant een automatisch mailtje met een herinneringsbericht (PMS) of hem/haar aan te manen zo snel mogelijk de inschrijving te voltooien in de bib.