Laatste wijziging: 22 mei 2023

Stappenplan bij beginnen met online (her)inschrijven

Intekenen voor online (her)inschrijven (ook als je alleen verlengen wil activeren) doe je met het aanvraagformulier om aan te geven welke opties je bibliotheek verkiest. We zullen je laten weten vanaf wanneer de functionaliteit echt geactiveerd wordt (enkele dagen na het indienen). Maar ga hier na wat je op voorhand moet bekijken en wat je kunt doen ter voorbereiding:

Voor het intekenen

Kijk na:

Sowieso moet elke baliemedewerker goed op de hoogte zijn over de stappen die gezet moeten worden in de Wise-client!

Bij bibliotheken in een regioverband 3 moeten zelfs alle baliemedewerkers van de hele samenwerking op de hoogte zijn! Het is namelijk mogelijk dat een klant zich online inschrijft bij de ene bibliotheek van de samenwerking maar een boek reserveert bij de andere.

Voor de activering

Bij de procedure om in te schrijven zijn er enkele links naar FAQ-items en pagina’s op de bibliotheekwebsite:

Deze laatste pagina werd al gepusht naar alle bibliotheekwebsites, maar verifieer of deze bereikbaar is via [jouwgemeente].bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem

De andere drie items werden gesuggereerd via het systeem van content delen en moet je, met uitzondering van het eerste FAQ-item, nog aanpassen aan de situatie in jouw bibliotheek.

Eén FAQ-item moet je dus alleen importeren:

  • “Waarom is mijn lidmaatschap “in afwachting van bevestiging”?” – het eerste op deze screenshot:

Deze twee moet je importeren én aanpassen aan de situatie in jouw bibliotheek:

  1. het FAQ-item “Welke lidmaatschappen zijn er in onze bibliotheek?”
    Zie voor voorbeelden bibliotheken Londerzeel, Roeselare, Muntpunt (met afbeelding) of Brugge; of voor gratis lidmaatschap en regiosamenwerking: Geraardsbergen of Dendermonde.
  2. de pagina “Bibliotheekreglement”:

Je kunt ook gewoon een link naar een pdf met het reglement toevoegen (zoals bij Roeselare).

Na de activering

Je kunt de CAJ- en CAE-mail van Wise (bericht einde contributie naar klanten van wie het abonnement die maand afloopt) aanpassen om de lener te wijzen op de mogelijkheid om zijn lidmaatschap online te verlengen. Als deze mails voor jouw bibliotheek nog niet beschikbaar zijn in de berichteneditor, kun je dit aanvragen via de servicedesk.

Je kunt (nog) niet linken naar de pagina om het specifieke lidmaatschap te verlengen, maar je moet de lener wijzen op de knop op het overzichtsscherm Bibliotheken en lidmaatschappen (url: [jouwgemeente].bibliotheek.be/mijn-bibliotheek/lidmaatschappen).