Release dinsdag 12 december 2023
Upgrade naar Drupal 10
Het content management systeem (CMS) van de bibliotheekwebsites is onderliggend Drupal-software en daarvan is een nieuwe versie uitgekomen. De websites moesten dus ook overstappen op versie 10 van Drupal. Voor deze upgrade gebeurde er 27 november al een kleinere, voorbereidende stap. Hierdoor ziet de lay-out van het CMS er al iets anders uit en dat heeft ook voor deze twee problemen gezorgd:
- De “Lees meer”-link bij besprekingen op catalogusdetailpagina’s doet je naar boven springen op de pagina;
- De sorteeroptie van de catalogus – bovenaan de resultatenlijst – herlaadt de pagina.
Deze functionaliteiten zullen hersteld worden bij de volledige upgrade. Voor de rest zou deze geen gevolgen mogen hebben (op de lay-out van het CMS na).
E-boeken in Mijn Leestipper
Leestipper-gebruikers van drie pilootbibliotheken (Brugge, Staden en Malle) kregen in december al e-boeken van CloudLibrary tussen de leestips. Deze worden in de website aangeduid met nieuwe labels (zie afbeelding hierboven) en er is een setting bijgekomen om e-boeken in de leestips aan en af te zetten (zie screenshot bij bugfixes). Beide wijzigingen zijn er natuurlijk alleen als de bibliotheek een abonnement op CloudLibrary heeft (dit ligt niet aan welke website je bezoekt, maar aan het lidmaatschap dat gebruikt wordt).
Op 12 december wordt dit uitgerold naar alle websites, maar de volgende leestips zijn voor 9 januari – pas dan zullen er leestips zijn die alleen als e-boek beschikbaar zijn. Na deze release zal wel al het label “ook als e-boek” verschijnen. Standaard staat e-boeken in de leestips aan voor alle gebruikers die Leestipper al geactiveerd hebben (bij een lidmaatschap van een bibliotheek met CloudLibrary).
Bugfixes
- Ook bij Leestipper: je hoeft bij Instellingen niet op te slaan om een setting te wijzigen. Maar er stond een knop “Wijzig” onder “Leesvoorkeuren” die dit wel leek te impliceren en voor verwarring zorgde. Deze knop werd veranderd naar een link.
- De paginering van de resultatenlijst van het Krantenarchief telde niet meer juist waardoor je op volgende pagina’s dezelfde artikels kreeg.
- Luisterboeken van CloudLibrary werden in de vorige release toegevoegd aan de catalogus maar op bibliotheek.be was de link naar CloudLibrary er nog niet.
Release maandag 30 oktober 2023
Maatregelen i.v.m. performantie catalogus
In september ondervonden bibliotheken uit de provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen op piekmomenten problemen bij het gebruik van de publiekscatalogus zoals lange laadtijden of foutmeldingen. We namen verschillende maatregelen op infrastructuurniveau en in deze release zitten ook code-optimalisaties die inzetten op het matigen van de load op de catalogus-api.
Bugfixes
Mijn Bibliotheek: fix voor indicatie aantal openstaande kosten bij regiobibs.
Mijn Bibliotheek-release week van 16 november
Er komen een paar verbeteringen aan het inlogscherm (en andere schermen waar ook het wachtwoordveld staat, zoals bij het registreren):
- oog-icoontje om je wachtwoord te kunnen zien
- terugknop naar de vorige pagina (“<- Terug naar” linksbovenaan)
Release dinsdag 19 september 2023
Nieuwe widget: catalogus zoekformulier
Het is vanaf deze release mogelijk om op een pagina een aangepast zoekformulier voor de catalogus te plaatsen. Je kunt zo bv. het zoeken beperken op een specifieke deelcollectie (enkel jeugd bv) of een specifieke vestiging op een pagina waar dat nuttig is.
Deze ontwikkeling is gekozen door de productgroep uit de lijst van verbeterverzoeken die jullie met z’n allen ingeseind hebben. Er was meerbepaald vraag naar een manier om bv. een fililaal-pagina te maken en een manier om makkelijker te zoeken in bv. een taalpuntcollectie.
Hoe je de nieuwe widget kunt gebruiken staat toegelicht op het leerplatform. Let er op om de nieuwe mogelijkheid gericht in te zetten en vermijd conflicten met het standaard catalogus zoekformulier.
Catalogus
Cloudlibrary-luisterboeken zijn nu ook met het juiste formaat en een aangepaste tekst zichtbaar in de catalogus.
Bugfixes
- CMS: sommige pagina’s gaven een error door de PHP upgrade.
- Krantenarchief: de printknop bij krantenartikels uit het krantenarchief was niet meer zichtbaar, deze staat er nu terug.
- Mijn Bibliotheek: fix voor wanneer je aangemeld bent bij MB in een externe site (bv. de gemeentelijke site) en doorklikt naar de bibliotheekwebsite. Je moest je ongewenst nog eens extra inloggen bij doorklikken naar de pagina om meteen te betalen. Dat is nu niet meer nodig en je komt op de juiste pagina uit.
Voor deze 3 bugfixes is een aparte release van de aquabrowser nodig, deze volgt later deze maand:
- Paginering lijsten: bij het doorbladeren van een mb admin lijst in de catalogus liep er iets mis met de paginering.
- Catalogus (aquabrowser): de links naar genres kwamen niet meer door in de catalogus waardoor je daar niet meer op kon doorklikken
- Catalogus (aquabrowser): bij sommige regiobib- en sommige cloudlibrary-items klopte de getoonde beschikbaarheidsinformatie op het zoekresultaat niet altijd door een logicafout in de aquabrowser. Dit werd verholpen.
Release donderdag 24 augustus 2023
PHP upgrade
In de nacht van woensdag 23 op donderdag 24 augustus vindt een upgrade plaats van de PHP software (onderdeel website-infrastructuur). De upgrade werd op voorhand getest op een subset van de websites en zou geen problemen mogen opleveren, maar in de ochtend van 24 augustus voorzien we uit voorzorg extra monitoring op eventuele issues. Mochten er die ochtend problemen opduiken op je website dan hoef je die niet in te seinen. Merk je na de middag eventueel nog issues dan mag je die zoals gebruikelijk inseinen via de servicedesk.
Release dinsdag 18 juli 2023
Catalogus
Uit recent gebruikersonderzoek waarbij we met prototypes de zoekfunctionaliteit van de catalogus onder de loep namen, kwamen een aantal verbeterpunten naar boven. Een eerste verbetering die je kunt zien in deze release is een aanpassing van de suggestie-lijst bij het zoeken.
- We veranderden de volgorde van de suggesties, de gesuggereerde titels staan nu eerst.
- Er staan nu ook 5 in plaats van 3 titels in beeld. De bijna nooit gebruikte filteropties verwijderden we om plaats te maken voor die extra titels.
- Bij de titels zie je nu ook meteen wat hun materiaaltype is
- De suggesties verdwijnen niet meer uit beeld bij scrollen. Om die reden is er nu ook een ‘sluiten’ icoon/link voorzien.
Krantenarchief
De collectie die je kunt doorzoeken wordt groter, ook online nieuwsmedia zoals Apache en MO* magazine worden nu opgenomen in de collectie, net als de online artikels van alle kranten. Bij de filter-opties van het archief kun je nu dan ook filteren op gedrukte of digitale media. Het kan zijn dat de nieuwe collectie nog niet meteen terug te vinden is, hiervoor is ook nog een release van de aquabrowser api nodig. We mikken daar ook op 18 juli, maar mogelijk wordt dat een beetje later.
Mijn Bibliotheek – Online inschrijven fase 2 bij Krantenarchief
Een staartje aan de wijzigingen rond Online inschrijven (de “fase 2”). Voor leners die lid worden bij het raadplegen van het krantenarchief, waren de aanpassingen van de vorige release nog niet volledig doorgevoerd. Je zag namelijk het blok met de vereiste acties nog nergens en op het eerste scherm van de procedure stond nog wat verkeerde informatie (“tijdelijk” lid + een vermelding van een kost die misschien niet de juiste is).
Mijn Bibliotheek – Gekoppelde diensten
Om nog meer conform de GDPR-vereisten te werken kan een gebruiker nu op zijn profielpagina in Mijn Bibliotheek zien met welke diensten er een koppeling gelegd is (bv. de e-boeken-applicatie) en kan de gebruiker hier ook de koppeling verbreken. Zo’n ontkoppeling is niet permanent, vanaf dat de gebruiker er voor kiest om een dienst opnieuw te gebruiken en daar opnieuw aanmeldt met Mijn Bibliotheek wordt een nieuwe koppeling gelegd.
SEO / Zoekmachine optimalisaties
Er gebeurden een aantal kleine optimalisaties om beter te scoren in zoekmachines zoals Google Zoeken. Het meest zichtbare is dat op catalogus detailpagina’s de naam van de auteur nu ook in de pagina-titel is opgenomen (die op de tab van een browser getoond wordt) en dat als je een catalogus-url afkapt ter hoogte van de auteursnaam je automatisch doorverwezen wordt naar een zoekresultaat voor die auteursnaam.
Bugfixes
Volgende problemen werden aangepakt:
- finetuning van spam afweermechanisme bij formulieren
- bug in SEO optimalisatie opgelost die voor problemen zorgde in Sitekiosk
- titels met rare tekens worden nu correct verwerkt (je kon soms niet doorklikken naar de detailpagina in de catalogus)
Release dinsdag 30 mei 2023
Mijn Bibliotheek – Online inschrijven
De functionaliteiten van het online inschrijven (voor bibliotheken die er voor kiezen om deze dienst aan te bieden) worden uitgebreid. Het wordt onder andere mogelijk om uit verschillende types abonnementen te kiezen. Meer achtergrondinfo over alle wijzigingen vind je in:
CMS – formulieren
Wie bij formulieren gebruik maakt van de mail handler optie om notificatie-mails te versturen bij formulierinzendingen zal merken dat er één en ander verandert. Om het blacklisten van de mailserver en het niet aankomen van de mails tegen te gaan wordt vanaf 30/5 gebruik gemaakt van een gespecialiseerde webservice. Daardoor verandert ook de afzender en enkele van de opties. Gebruik je deze functionaliteit, lees dan zeker deze leerplatformpagina om te weten wat je eventueel moet wijzigen qua instellingen.
Kleine verbeteringen
- Mijn Bibliotheek startpagina: de werking van de verleng alles/selectie optie houdt nu ook rekening met items die niet meteen in beeld staan (bij 15+ uitleningen), en de ‘verleng selectie’ optie wordt nu ook herhaald bovenaan de tabel van de uitleningen.
- Gebruikerslijsten: gebruikers kunnen in lijsten per boek eventueel ook een gelezen status aanduiden en daar op filteren:
Bugfixes
Volgende problemen werden verholpen:
- bij bibliotheken met intern transport tussen de vestigingen klopte het wachtrijgetal van de reserveringen niet meer.
- foute werking sortering op terugbrengdatum bij uitleningen op MB startpagina wanneer er 15+ uitleningen zijn.
- wanneer een admin-lijst in de catalogus getoond werd ontbrak de titel van de lijst bovenaan de zoekresultaten.
- het blok voor interne navigatie op een (lange) pagina, dat aangemaakt kan worden door koppen van vlaggetjes te voorzien, verscheen niet meer.
- een taalkeuze werd niet meegenomen bij het gebruik van geavanceerd zoeken.
Release donderdag 23 maart 2023
Mijn Bibliotheek
Gebruikers krijgen na het aanmelden bij Mijn Bibliotheek een nieuwe startpagina te zien i.p.v. het overzicht van hun lidmaatschappen. Dit is de realisatie van een vernieuwingsverzoek uit de sector waar de productgroep een hoge prioriteit aan had toegekend. Deze nieuwe pagina heet “Mijn Bibliotheek overzicht” in het menu.
Wat vind je op deze pagina?
- je krijgt een overzicht van zaken die aandacht vragen (klaarstaande reserveringen, openstaande kosten en lidmaatschappen met problemen), gebundeld voor alle gekoppelde lidmaatschappen
- ook je uitleningen worden gebundeld getoond in een tabel en je kan hier alle uitleningen van alle lidmaatschappen samen verlengen. Je kunt nog altijd doorklikken naar een overzicht per lidmaatschap
- het Leestipper-widget en dus enkele leestips (als je de dienst geactiveerd hebt) staan op deze pagina
- de digitale collecties en digitale diensten waar je recht op hebt worden extra onder de aandacht geplaatst:
De huidige overzichtspagina van gekoppelde lidmaatschappen blijft ook beschikbaar, maar bereik je vanaf nu via het Mijn Bibliotheek-menu of de kruimelspoor-link.
Catalogus
- Bij Daisy-boeken verschijnt in alle catalogi nu net als bij de Luisterpuntbibliotheek een knop om een luisterfragment te beluisteren als dat er is.
- Plaats- en bezitswijzigingen meteen zichtbaar bij beschikbaarheidsinformatie*: als je een item van plaats (kast) wijzigt in de bib of gebruikt maakt van floating zal die wijziging nu meteen zichtbaar zijn in de catalogus. Tot nu toe was daar eerst een importproces voor nodig. Pas op! Met uitzondering van de opmerking bij exemplaren (uit groep 2 in de client, niet Pl.Opmerking, maar “Opmerking”): hier moet wel nog een import over.
*Deze verbetering wordt geleidelijk uitgerold via een Aquabrowser-aanpassing en zal niet meteen op alle sites zichtbaar zijn. Het is nu al in voegen bij Gent en bij de West-Vlaamse bibs.
Kleine verbeteringen
- De datepicker bij magazijnaanvragen houdt nu ook rekening met sluitingsdagen. Die kan een gebruiker niet langer kiezen als consultatiedatum.
- Sorteer- en (binnenkort) filteropties weggehaald wanneer een MB-adminlijst in de catalogus getoond wordt aangezien het daar technisch niet mogelijk is.
Bugfixes
Volgende problemen werden verholpen:
- Bij sommige regiobibliotheken kon je bij het reserveren niet alle mogelijke ophaallocaties kiezen
- Bij online betalen verscheen ten onrechte een boodschap dat je kosten niet online kon betalen na het afronden van een betaling
- In sommige browsers kon je bij het invullen van de geboortedatum in het kaart-koppelscherm geen jaartal kiezen via de datepicker
- Er was een tijdelijk probleem bij het versturen van formuliermails door een tijdelijke blacklisting van de hostingserver
- De keuze ‘herinner me later’ bij een tour wordt nu een hele dag onthouden
- Verhouding van covers in covercarousel was niet meer correct in Safari- en Firefox-browsers
Release donderdag 2 februari 2023
Kleine verbeteringen
- Mobiele weergave covercarrousel geoptimaliseerd (lay-out van eventuele introtekst en knop)
- Kleine aanpassing verwoording bij (de)activeren van de leenhistoriek, zodat de info over die optie correcter wordt verwoord.
- Online betalen: indien een blokkade in het bibliotheeksysteem er voor zorgt dat een gebruiker niet mag betalen dan verschijnt nu in de site ook geen betaal-knop meer. Sowieso kon de gebruiker dan al niet online betalen, maar het leek alsof er technisch iets mis liep.
- Op het activiteitenoverzicht (/agenda) wordt voor de chronologische ordening bij terugkerende events nu gekeken naar de datum van het eerst aankomende event in de reeks.
- IBL: kleine tekstcorrecties + betere afhandeling van al dan niet tonen van de IBL-aanvraag knop bij vermiste items.
Bugfixes
Volgende problemen werden verholpen:
- De link ‘Bekijk de volledige lijst’ bij covercarrousels werkte niet meer.
- De contactinformatie in de footer toonde soms info van een andere bibliotheek.
- Speciale sluitingsdagen werden niet meegenomen in de openingsuren-info bij de plaatsingsgegevens op een detailpagina.
- Ausy builder: in de builder weergave van een pagina zag je het site-menu niet.