Met tickets kun je gebruikers toegang geven tot de digitale collecties van de bibliotheek. In deze les leer je hoe je ze moet gebruiken, genereren, afdrukken en de opmaak wijzigen.

LET OP: Mijn Bibliotheek-tickets zijn er enkel voor bibliotheken waarvan het bibliotheeksysteem nog niet gekoppeld is met Mijn Bibliotheek!

Een Mijn Bibliotheek-ticket is voor de Mijn Bibliotheek-toepassing een papieren bewijs dat iemand lid is van een bepaalde bibliotheek. Met het ticket kan een lener een Mijn Bibliotheek-profiel aanmaken, net zoals met een gewone bibliotheekkaart, via de registratiepagina van Mijn Bibliotheek – dus via de gewone weg. Na het aanmaken van een profiel, heeft de gebruiker het ticket niet meer nodig!

Voor de bibliotheekmedewerker: hoe druk ik tickets af?

Meld aan op de Mijn Bibliotheek-administratie (zie hiervoor deze les). Tickets zijn slechts een van de functionaliteiten van de Mijn Bibliotheek-admin:

Menu “Standaard ticket

Cultuurconnect voorziet een standaard ticket dat bruikbaar is voor alle bibliotheken. Je kan dit bekijken door te klikken op “Ticket preview”:

Tickets afdrukken

In het menu Tickets afdrukken kies je om een aantal tickets af te drukken. Er is geen limiet op het aantal tickets dat een bibliotheek kan afdrukken.

Als je op “Genereer ‘x’ tickets” klikt, dan verschijnen er ‘x’ tickets (onder elkaar) in een nieuw scherm in je browser. Je kunt deze nu afdrukkken via het menu van je browser (in de meeste browsers lukt dit met sneltoetsen Ctrl+P). Elk ticket wordt afgedrukt op een nieuwe pagina.

Tip: Zet de paginaheader en -footer af voor je begint af te drukken, zo verschijnen er geen ongewenste datums, URL’s of paginanummers op je ticket. In Firefox, Chrome en Safari is dat een optie op het dialoogscherm van Afdrukken/Print, in Internet Explorer kan je dit instellen in de Pagina-instelling/Page setup onder het menu Bestand/File.

Naast afdrukken is er nu ook de mogelijkheid om tickets te generen in een csv-bestand. Dat is een lijst die je kunt openen in Excel, zodat je ticketcodes eventueel kunt verwerken in bijvoorbeeld een mailmerge.

Menu “Eigen ticket

Als je dat nodig vindt, kun je de opmaak van het ticket zelf aanpassen in de html-editor, maar hiervoor heb je dus wel wat ervaring met HTML-code nodig. Als je zelf aan de slag gaat, dan kan je met de parameters $ticket en $library de ticketcode en naam van je bibliotheek weergeven op het ticket. Vergeet eventuele wijzigingen niet op te slaan. 

Tip: maak een ticket niet te lang, zodat het past op 1 A4.

Met een klik op “Ticket preview”, kan je de opgeslagen ticket-opmaak bekijken en met “Tickets afdrukken”, kun je de opgeslagen ticket-opmaak afdrukken of een csv-bestand genereren (zie ook hoger).

Rapportering

Het aantal leners dat zich al heeft geregistreerd met een ticket vind je in het algemene Menu bij Gebruikers:

Je kan ook de gegevens van die leners bekijken en bewerken, zie hiervoor deze les.

Tickets uitdelen

Tickets kunnen op papier worden aangeboden aan leden van je bibliotheek. Enkel leden hebben recht op een ticket, je kan ze dus niet zomaar in stapeltjes aan bv. de publiekscomputers achterlaten. Je hoeft wel niet bij te houden wie al een ticket heeft gekregen.

Ticketcodes kunnen ook gemaild worden (bv. via het csv-bestand genereren), maar ook hier geldt: bezorg de ticketcode enkel aan leden!

Een ticket kan maar één keer worden geactiveerd en is gekoppeld aan jouw bibliotheek.