Pagina’s
- Bevat jouw hoofdpagina inhoud die triggert? Wordt er bijvoorbeeld iets van jullie dienstverlening op uitgelicht, verteld wat nieuw is of wat jullie binnenkort organiseren? Presenteer jouw bibliotheekwerking, maar houd het beknopt en actueel. Vergelijk het met een etalage, wie meer wil weten gaat de winkel in.
- Grote lappen tekst, meer specifieke en/of uitgebreide informatie breng je dus onder op andere pagina’s. Laat pagina’s naar elkaar doorverwijzen als onderwerpen aan elkaar gelinkt zijn. Opnieuw is dit niet enkel fijn voor de bezoeker. Het helpt ook de crawlers een bepaalde hiërachie aan de structuur van jouw website toe te kennen, meer bepaald om te kunnen onderscheiden welke pagina belangrijker is dan een andere.
- Zijn alle pagina’s nog relevant en up to date? Als dat zo is, komt jouw website betrouwbaarder over, zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachines.
- Zijn de paginatitels compact en informatief? Staan hier gangbare woorden en geen vakjargon? Als dat zo is, dan zullen ze beter matchen met de zoekvragen van het beoogde leespubliek en dus meer bovenaan komen te staan in de zoekresultatenlijst.
Het kiezen van informatieve en compacte paginatitels is niet alleen van belang in kader van een heldere structuur. Soms worden paginatitels van de website ook getoond in de zoekresultatenlijst. Of dat gebeurt, dus of ze al dan niet relevant worden gevonden in functie van de zoekopdracht, wordt bepaald door algoritmes van de crawlers. Maar, hoe ze er dan uitzien, kan jij dus wel zelf bepalen.

Hierbij interessant om weten:
- Hoe je de titel van de pagina /uit-agenda aanpast lees je in het topic Uit-agenda-overzichtspagina.
- Voor de titels van de andere automatisch samengestelde pagina’s (/help, /agenda en /nieuws) is dat niet mogelijk, wel zijn hiervoor defaults voorzien, zie topic Metatags.