Interne opleiding W...
 
Notifications
Clear all

Interne opleiding Wise - hoe aanpakken?

4 Posts
4 Users
2 Reactions
774 Views
Posts: 2
Topic starter
(@annelias-van-calster)
New Member
Joined: 4 jaar ago

Hallo,

Bib Heist-op-den-Berg zal in oktober de overstap maken naar Wise. Daarbij een vraagje voor bibliotheken van min of meer dezelfde grootte (ongeveer 18 medewerkers). Hoe hebben jullie het interne opleidingstraject aangepakt? Zelfstudie gecombineerd met vragensessies? Opleidingssessies in grote of kleinere groepen? Hebben jullie tips en wat zijn valkuilen? Zouden jullie het, met de ervaring die jullie nu hebben, anders aanpakken?

Alle info welkom!

Alvast bedankt!

Annelies Van Calster, bib Heist-op-den-Berg

3 Replies
Marco Reali
Posts: 6
(@marco-reali)
Active Member
Joined: 5 jaar ago

Dag Annelies,

Wij hebben iets meer medewerkers, maar onze methode kan misschien ook van toepassing zijn.

Wij hebben er toen voor gekozen om voor de Teach-the-Teacher- methode te gebruiken. 2-3 collega's die alle opleidingen gevolgd hebben en die nadien de uitleg verder gaven aan de andere collega's. Indien het haalbaar is om iedereen de opleidingen te laten volgen is dat zeker een aanrader.

In de sluitingsdagen hebben wij ervoor gekozen om enkel te focussen op de baliewerking van Wise, zodat de collega's zich daar toch sterker in zouden voelen.

De uitleg van de catalografie en de andere modules hebben wij in de weken nadien gegeven. Op die manier faseer je ook alle informatie en wordt het niet te veel in een keer.

Er werden na enkele maanden ook interne terugkomsessies georganiseerd om alles nog even op te frissen en eventuele vragen te beantwoorden.

 

Hopelijk helpt dit jullie een beetje.

Alvast veel succes met de migratie.

 

Groeten,

Marco Reali

Bib Genk

 

Reply
Posts: 1
(@wim-maes)
New Member
Joined: 5 jaar ago

Bib Lommel stapte in 2019 over naar Wise. Er was toen nog geen Leerplatform en ook nog geen webinars. De situatie nu is dus totaal anders dan toen. Twee belangrijke opmerkingen vooraf: 1)wij hebben zoveel mogelijk getracht om onze oude werkwijze te behouden (uitleenreglement, aantallen, lenerscategorieën, plaatsing kasten ...) en 2) Stad Lommel gaf toestemming om alle openstaande bedragen van vóór 2019 te schrappen. Tijdens de sluitingsweek heb ik zelf intern opleiding gegeven. Ik was betrokken bij de voorbereiding EBS en bij de invulling van het huiswerk en was dus het best geplaatst (?) om de opleiding te geven. Dat gebeurde op 4 pc's (2 à 3 personen per pc). Bijna alle aandacht ging daarbij naar de balie-activiteiten: inschrijven (extra aandacht voor SLIM Limburg), uitlenen, innemen, verlengen, reserveren, bon printen, maningsprocedure: stap voor stap uitleg via papieren handleiding, zelf proberen, mekaar helpen, vragen, herhaling.... Dat moest iedereen goed onder de knie hebben. Onze catalograaf kreeg een aparte opleiding. Vanaf de opening werd elk voorkomend probleem of nieuwtje gedocumenteerd (op papier met veel schermafbeeldingen) en uitgelegd (vb. balienota, beheer reservaties, vermist exemplaar, verloren exemplaar ...). En zo is er elke week wel iets nieuws geleerd. Niet iedereen moet ook 'alles' kunnen. Sommige zaken werkten toen ook nog niet (deurwaarderprocedure, ....). Wat was achteraf gezien positief? Het behoud van de 'oude' werkwijze (dus geen uitleg nodig over nieuwe uitleenregels, ...) ; geen discussie meer over oude openstaande bedragen sinds 1995 ; eerst de basisprincipes balie goed kunnen toepassen ; elke week/maand iets nieuwe bijleren ; enthousiast zijn (want niet iedereen was blij met de vernieuwing).

Succes!

Wim Maes
Bib Lommel

Reply
Posts: 4
(@greet-verschueren)
New Member
Joined: 5 jaar ago

Dag Annelies

Hier nog een late reactie vanuit Herentals. Wij zijn in oktober 2021 overgestapt.

Twee collega’s en ik hebben de opleiding tevoren gevolgd. Ieder van ons heeft zich dan verder verdiept in 1 onderdeel (klantenadministratie, balie, catalogus) en heeft dat onderdeel uitgelegd aan de rest van de groep. Tevoren hadden we aan alle collega’s gevraagd om de webinars te bekijken. De informatie over catalografie en tijdschriftadministratie heb ik apart doorgegeven aan de collega’s die ermee gingen werken.

Nadat een bepaald stuk uitgelegd was konden collega’s dat de dagen nadien individueel inoefenen op de testserver. Dat is wel handig omdat je dan zelf de dingen echt al eens kan doen en het niet erg is als er eens iets misgaat.

We hadden ook een soort handleiding voorzien. De meeste collega’s vonden dat toch handig om bij zich te hebben aan de balie, zeker in het begin. Ik verzamelde ook wat tips & tricks. Als je wil kan ik wel eens een en ander doorsturen.

Sinds onze overstap naar Wise hebben we op onze maandelijkse personeelsvergadering een vast item ‘Wise’. Dan kunnen collega’s vragen stellen over dingen die toch niet zo duidelijk zijn of problemen die ze tegenkomen aankaarten.

Veel succes met jullie migratie!

Groeten,

Greet, bib Herentals

Reply