Collectiebudgetten:...
 
Notifications
Clear all

Collectiebudgetten: Inflatie en de stijging van de boekenprijs

3 Posts
2 Users
2 Likes
479 Views
Posts: 2
Topic starter
(@pbruynbroeck)
New Member
Joined: 4 jaar ago

Dag collega's,

Ter voorbereiding van onze aanvraag werkingsbudgetten 2024 had ik graag een cijfer kunnen plakken op de stijging van de boekenprijs de laatste jaren. Om een argument te hebben om een extra collectiebudget aan te vragen!

Iemand een idee?

Met dank voor een reactie,

Pascale uit Lubbeek

 

2 Replies
Posts: 5
(@karel_s)
Active Member
Joined: 4 jaar ago

Dag Pascale

Het is niet mijn veld en heb maar snel gekeken, maar hieronder wat resultaten opv Statbel: de bron voor de spilindex. Boeken zijn daar specifiek in opgenomen onder code 9.5.1 en verder verdeeld over andere non-fictie, fictie, educatieve boeken en (leeg). Met een draaitabel snel wat herschikt tot tabblad draaitabel.

Daarnaast enkele tabbladen voor berekening: draaitabel weergegeven als %verschil-berekening tov basisjaar.

Als je zelf aan de slag wil: https://statbel.fgov.be/nl/open-data/indexen-productgroep hier staan de cijfers voor download.

Voor verschil 2023-2022 bekom ik zo volgende waarden: 

  • Andere non-fictie: +4,72%
  • Educatieve: +1,45%
  • Fictie: +3,42%
  • (leeg): +2,83%

Met gemiddeld +3,09% verschil tov 2022 (gewoon gemiddelde van voorgaande waarden)

Tov 2020:

  • Andere non-fictie: +12,37%
  • Educatieve: +5,02%
  • Fictie: +8,95%
  • (leeg): +7,81%

Met gemiddeld +8,47% verschil tov 2020 (gewoon gemiddelde van voorgaande waarden)

Voor code 9.5.2 opnieuw tov 2020:

  • Kranten: +26,08%
  • Magazines en tijdschriften +12,92%
  • (leeg): +19,51%

Met gemiddeld +20,09% verschil tov 2020 (gewoon gemiddelde van voorgaande waarden)

**

Alle cijfers zijn te beschouwen als louter informatief: ik ben niet verantwoordelijk voor mogelijke fouten. Als je fouten opmerkt, dan hoor ik het graag!

**

Ik zou mijn bestand mee sturen maar de max bestandslimiet is 10MB en het is er 16...

Als je me een mailtje stuurt, bezorg ik het je via die weg karel.scherpereel (at) leuven.be.

mvg

Karel

 

 

 

 

 

Reply
Posts: 2
Topic starter
(@pbruynbroeck)
New Member
Joined: 4 jaar ago

Ik vind nu pas je grondig antwoord! Superbedankt! Ik onthoud vooral de 20% verschil, dat is immens!

Groeten uit Lubbeek,

Pascale

Reply