Schrijfstijl

Een websitetekst wordt over het algemeen gescand en in de meeste gevallen niet volledig gelezen. Zorg dus voor beknopte teksten met voldoende koppen en subkoppen. Plaats de belangrijkste info steeds vooraan. Hoe lager iets vermeld staat in de tekst, hoe minder belangrijk de info is voor de lezer. Kom dus meteen ter zake, en vermeld zo snel mogelijk de w-vragen:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?
  • Waarom?

Een webtekst bestaat uit drie hoofdonderdelen:

  • Kop – Dit is de de titel van je artikel. De kop is kort, kernachtig, samenvattend, informatief en prikkelend. Hiermee trek je de aandacht van de lezer, en geef je meteen de belangrijkste info. Idealiter worden in de kop al één of meerdere w-vragen beantwoord! In de bibliotheekwebsite is de kop de titel van een bericht of activiteit.
  • Lead – Dit is de eerste alinea van je webtekst. Hierin geef je de rest van de noodzakelijke info mee, m.a.w. het antwoord op de overige w-vragen. Dit kan aan de hand van een samenvatting, maar ook een slogan of citaat passen hier. Laat dit deel opvallen, bv. door het vet of cursief te plaatsen. In de bibliotheekwebsite is de lead de introtekst, die ook getoond wordt op de overzichtspagina’s. Op de detailpagina valt de tekst automatisch extra op door de layout.
  • Overige info – Hier komt de niet zo belangrijke info. Hou ook dit deel beknopt! Herlees je teksten meerdere keren en schrap alles wat niet noodzakelijk is. Deel de info in alinea’s in, om grote blokken tekst te vermijden. Gebruik witregels, tussentitels en opsommingstekens om je tekst te structureren. In de bibliotheekwebsite is dit het inhoudsblokje.

Zoekwoorden

Gebruik duidelijke woorden die gebruikers ook intypen in Google, liever geen jargon dus. Denk ook aan varianten, wissel enkelvoud en meervoud, … maar doorspek je tekst niet met zoekwoorden, hou het leesbaar en natuurlijk.

  • In de nieuwsbrief bibliotheekwebsites geven we geregeld input en inspiratie mee rond zoekwoorden en zoekintenties. Nog niet ingeschreven?
  • Wie er graag zelf wat dieper induikt kan aan de slag met onze  SEO-toolbox.

Stijltips

Gebruik een informele stijl die de lezer meteen aanspreekt.

  • Denk daarbij aan een verzorgde spreektaal.
  • Houd de zinnen kort en beknopt.
  • Schrijf je tekst in de actieve stijl. Een gebiedende wijs werkt goed. Vermijd constructies met ‘worden’.
  • Spreek de lezer persoonlijk aan. Gebruik bij voorkeur de je-vorm.