Zoekwoorden en zoekintentie – onderzoek

Bij een zoekwoordenonderzoek (ook wel keyword research genoemd – KWR) probeert men te achterhalen welke woorden potentiële klanten gebruiken, in ons geval de bibliotheekbezoeker dus, om de diensten te vinden die jij aanbiedt en welke categorieën en subcategorieën daar aan toe te kennen zijn. De basis van zo’n onderzoek is een zoekwoordenanalyse. Daar wordt een lijst van zoekwoorden en zoekvolumes uit geëxtraheerd. En door deze te clusteren en te combineren aan de hand van zoekvragen krijgt men een zicht op de zoekintenties.

Met ‘zoekintentie‘ verwijzen we naar het waarom van die zoekopdracht (de vraag achter de vraag). Zoekt men bv. om geïnformeerd te worden over iets, of wil men een online een bepaalde handeling uitvoeren? Zoekmachines als Google weten steeds beter uit te lezen wat het doel is achter een bepaalde zoekopdracht en plaatsen ook op basis daarvan de meest relevante inhoud bovenaan. Interessante input dus voor structuur en inhoud van websites.

Zoekwoorden en zoekintentie – onderzoek Bibliotheekwebsites

In de zomer van 2024 voerde iO digital dit onderzoek uit. Naast een analyse van zoekwoorden die toeleiden naar onze bibliotheekwebsites werden ook de zoekwoorden meegenomen die binnenkomen bij Digipunten om ook in de dimensie digitale inclusie te voorzien.

CATEGORIEËN EN SUBCATEGORIEËN

  • Bibliotheek

Activiteiten, Diensten, Locatie, Studeren, Voorwaarden, Leesclub

  • Online bibliotheek

Mijn bibliotheek, Krantenarchief, E-boeken, Luisterboeken, Publiekscatalogus, Online lezen

  • Boeken

Titels, algemeen, tips, leesniveau

  • Auteurs

Generiek, gedichten, namen van

  • Genres en onderwerpen

Gedichten, Non fictie, Fictie, Algemeen, Kunst, Geschiedenis, Jeugd, Kinderen, Economie, Management, Talen, Wetenschappen

  • Films

Series, algemeen, materiaal, titels

  • Strips

Algemeen, titels

  • Muziek

Materiaal, groep

  • Games

Games

  • Digitale inclusie*

Algemeen, Nederlands leren, cursus, printen, Mijn Burgerprofiel, …

(*)

ZOEKINTENTIES

  1. Offline bib diensten gebruiken
  2. Online bib diensten gebruiken
  3. Online lezen, luisteren of kijken
  4. Specifiek item zoeken
  5. Inspiratie zoeken

Duik je hier graag dieper in, wil je graag meer actuele inzichten of specifiek voor jouw bibliotheek? Klik dan door naar het topic SEO toolbox.