Check of jouw menustructuur helder en duidelijk is

Een duidelijke menustructuur is hiërarchisch opgebouwd en bevat thematische clusters (“Aanbod op maat”, “Toegankelijk lezen” … ). Bijvoorbeeld:

Kledij > Dames > broeken

Onze collectie > Digitaal aanbod > e-boeken

Houd in het achterhoofd: navigatie moet de gebruiker helpen (informatie vinden, geïnspireerd worden, … ), en dat ziet er vaak anders uit dan een exacte weerspiegeling van jouw werking. De hoofdnavigatie en/of doormat zijn richtingaanwijzers en hoeven niet het volledige plaatje te bevatten. De weg naar heel wat content kan gerust via tussenpagina’s verlopen.

Denk ook aan links tussen gerelateerde pagina’s (bv. ‘Voor kinderen’ ↔ ‘Digitale kinderboeken’) en voorzie o.a. CTA’s naar lid worden, reserveren, contact. … Dit is opnieuw zowel handig voor de websitebezoeker, als voor de crawlers. Die laatsten kunnen ook daaruit een onderlinge hiërarchie aflezen.

Bijvoorbeeld:

“Ontdek ons ruime assortiment aan damesbroeken, van jeans tot chino’s, leggings en joggingbroeken.” (De tekst ‘damesbroeken’ linkt naar de categoriepagina voor damesbroeken)”

“Op vakantie en geen plaats in jouw koffer voor de geplande literatuur? Duik in onze e-boekencollectie.” (De tekst ‘e-boeken’ collectie linkt naar de categoriepagina voor e-boeken)

Focus ook op de gebruiker door te kiezen voor ondubbelzinnige en duidelijke labels (gebruik bijvoorbeeld ‘aanbod’ i.p.v. ‘de bib voor’)