Snel aan de slag

Niet elke websitebeheerder heeft de ruimte om SEO zomaar uit het niets te implementeren in de dagelijkse werking. Dat begrijpen we volkomen en daarom voorzien we ook een instap met minder hoge drempel. Met onderstaande snelle acties kan je al een begin en verschil maken voor ons gemeenschappelijk doel om deBib en alles wat er wordt ondernomen beter vindbaar te maken.

Je kan jouw website scannen op de volgende punten:

  1. Bevat het hoofdmenu de rubrieken waar jouw doelpubliek naar op zoek is? Zijn ze helder verwoord en zijn het er niet te veel (maximum 7)? Als dat zo is, creëer je een aangename gebruikerservaring en een uitnodiging om verder te ontdekken wat er in jouw bibliotheek te beleven valt.
  2. Zijn alle pagina’s nog relevant en up to date? Als dat zo is, komt jouw website betrouwbaarder over, zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachines.
  3. Zijn de paginatitels niet te lang en komen ze overeen met de inhoud? Staan hier gangbare woorden en geen vakjargon? Als dat zo is, dan zullen ze beter matchen met de zoekvragen van het beoogde leespubliek en dus meer bovenaan komen te staan in de zoekresultatenlijst.

Je kan voor inhoud en woordgebruik (zonder daar in te overdrijven) rekening houden met wat we leerden uit ons zoekwoorden- en zoekintentie onderzoek.

Je kan partnerorganisaties vragen om op hun website voor bepaalde diensten en activiteiten een link naar jullie website te plaatsen. Dit zorgt niet enkel voor extra bezoekers maar verhoogt ook de betrouwbaarheid (autoriteit) van jouw website in de ogen van de zoekmachines.