P.1-6: Gegevens uit Google Search Console
P.1 All Keywords

Op deze pagina vind je alle trefwoorden waarmee een pagina van een bibliotheekwebsite gevonden wordt op Google, opgesplitst in 2 tabellen:

  1. ‘Top pagina’s’ toont elke url waarmee we in de zoekresultaten verschijnen. Door een url te selecteren, wordt gefilterd in de tweede tabel: enkel trefwoorden waarmee deze url gevonden wordt, verschijnen nog. Om specifieke url’s terug te vinden kan gebruikgemaakt worden van het vrije veld bovenaan.
  2. ‘Top zoekwoorden’ toont alle zoekwoorden waarmee onze pagina’s gevonden worden. Door een zoekwoord te selecteren, wordt gefilterd in de eerste tabel: enkel url’s die gevonden worden met dit zoekwoord worden nog weergegeven. Om specifieke zoekwoorden terug te vinden kan gebruikgemaakt worden van het vrije veld bovenaan.

De twee grafieken onderaan geven inzicht in de evolutie van onze positie in de zoekresultatenpagina & bijbehorende clicks en vertoningen. Indien in de tabellen een filter wordt toegepast, wordt deze ook hier toegepast.

p. 2 Non-branded Keywords

Deze pagina is identiek aan de vorige, behalve dat hier niet alle zoektermen weergegeven worden. Hier worden specifiek non-branded zoektermen getoond, zoektermen die niet specifiek naar een bibliotheek verwijzen. Elke zoekterm met ‘bib’ werd weggefilterd, alsook de namen van een aantal grote/bekende bibliotheken (De Krook, Utopia, Muntpunt, …). zie lijst …

p. 3 Branded keywords

Hier worden in tegenstelling tot de vorige pagina de branded-zoektermen weergegeven. zie lijst …

P. 4 Keywords per locatie

Ook deze pagina is heel gelijkaardig aan de vorige twee. Bijzonder op deze pagina is dat er gefilterd kan worden op een specifieke locatie. Zo kan je gemakkelijk de resultaten van jouw eigen bibliotheekwebsite bekijken.

p. 5 KW pagina 2

Op deze pagina worden de zoektermen weergegeven waarmee jouw pagina slechts op de 2de pagina van de zoekresultatenlijst wordt getoond. Dat zijn dus woorden waarop andere spelers beter scoren en waarop je nog extra zou kunnen inzetten door bv. pagina’s over veelgezochte termen te maken. Non branded?

p. 6 Gemiste bezoekers

Op deze pagina’s vind je het verschil tussen het aantal impressies en het aantal clicks, dus het aantal keer dat men de link naar jouw pagina op de eerste pagina van de zoekresultatenlijst heeft zien verschijnen maar nadien niet heeft doorgeklikt.