Inhoud
Hoger verschijnen in de zoekresultaten?
Voor de ranking op de zoekresultatenpagina zijn zowel de kwaliteit van de inhoud op jouw website als de match daarvan met de zoekopdrachten die door jouw doelgroep ingetypt worden, van belang.
Speel daar op in met volgende aanbevelingen:
- Zoekwoorden – Gebruik duidelijke woorden die gebruikers ook intypen in Google om de titel van je berichten en om je teksten te schrijven.
Liever geen jargon dus (bv een lener gaat niet zoeken op IBL, of magazijnaanvraag of cloudlibrary … ). Denk ook aan varianten, wissel enkelvoud en meervoud, … Input nodig hiervoor? Check onze SEO-toolbox.
Doorspek je tekst echter niet met zoekwoorden, hou het leesbaar en natuurlijk. - Zoekintenties – Is de inhoud relevant voor de zoekintenties van jouw bezoekers? Input nodig hiervoor? Check onze SEO-toolbox.
- Een websitetekst wordt gescand, niet volledig gelezen in de meeste gevallen. Zorg dus voor voldoende koppen en subkoppen, dat scant makkelijk.
- Regelmatige updates – Actualiseren is belangrijk voor zoekmachines en je doelpubliek. Verandert er maar weinig op je website, dan komen er minder mensen een kijkje nemen en zal Google jouw site minder kwalitatief inschatten dan wanneer er regelmatig nieuwe content verschijnt zoals berichten, activiteiten en meer.
- Links – Link naar interne pagina’s, maar ook naar externe belangrijke websites, ‘autoriteiten’ genaamd (hoe hoger de autoriteit, hoe belangrijker en betrouwbaarder de site volgens google). (Meer info over ‘autoriteit’ vind je in het topic Backlinking en autoriteit.) Vraag aan de belangrijke partners ook steeds een linkje terug naar jouw website.
- Schrijfstijl voor online lezen – Lees hier meer over in het topic Schrijftips in de les Communicatie.