% reservaties op aa...
 
Notifications
Clear all

% reservaties op aanwezige werken?

3 Posts
3 Users
0 Likes
934 Views
Posts: 1
Topic starter
(@annelies-poffyn)
New Member
Joined: 4 jaar ago

Hallo,

wij zouden over een aantal maanden willen starten met het reserveren van aanwezige werken. 

Zijn er bibliotheken die kunnen doorgeven hoeveel reservaties gemaakt worden op uitgeleende werken, en hoeveel op aanwezige werken? Dan kunnen wij op basis van die cijfers misschien een inschatting van het succes en de bijhorende werklast maken.

Bedankt! Annelies Poffyn, bib De Krook Gent

2 Replies
Posts: 2
(@lvandenbroele)
New Member
Joined: 4 jaar ago

Dag Annelies,

Ik wil dat gerust eens bekijken voor bib Brugge hoe dat bij ons verdeeld is, bv. voor het laatste jaar. Maar geef me even tijd, ik moet nog uitpluizen hoe ik dat best via bv. selecties kan doen 🙂

Groetjes,

Lies Vandenbroele, bibliotheek Brugge

Reply
Posts: 5
(@karel_s)
Active Member
Joined: 4 jaar ago

Dag Annelies

In Leuven doen we al lang reservaties op aanwezige werken, inclusief transitnetwerk. Ik heb in het PowerBI dashboard eens een poging gedaan voor 2021. Volgens mij kan dat ook wel via selecties: je telt het aantal transacties 'plaats op de reserveringsplank' en het aantal transacties 'herinname'. Hoewel materialen occasioneel vanwege andere redenen worden heringenomen zijn dat vooral uitgezochte reservaties, denk ik dat het zo wel een goed beeld geeft.

Heb ze gesplitst per materiaalsoort. Voor volwassenenboeken ongeveer 30% op het rek, voor jeugdboeken is dat wat minder (ik denk omdat meer reservaties op een kleiner deel van de collectie ligt zoals Broederband enz maar ik kan fout zijn), voor CD's is dat een stuk meer (ik denk omdat er eenvoudigweg meer in het rek aanwezig is).

Wij staan momenteel reservaties toe op alle werken - voor sommige materialen is dat intensiever dan andere, afhankelijk van de opstelling. Weetjesboeken jeugd, prentenboeken of beginnende lezers staan bijvoorbeeld niet op auteur, en dan is het juiste boekje vinden niet altijd makkelijk.

Je mag gerust ook mailen of bellen hierover, ben wel benieuwd om info uit te wisselen hierrond. (karel.scherpereel (at) leuven.be)

mvg

Karel

 

 

 

 

 

 
Reply