Notifications
Clear all

Inschrijven minderjarigen zonder toestemming ouder

7 Posts
3 Users
0 Likes
51 Views
Posts: 5
 VV
Topic starter
(@vv)
Active Member
Joined: 4 jaar ago

Naar aanleiding van een klacht van een ouder hebben we binnenkort een overleg met de ombudsdienst van de stad ivm inschrijven minderjarigen. Vanaf 12 jaar kunnen jongeren zich in Gent alleen inschrijven. Indien gekend nemen we (ook) het e-mailadres van een ouder op, maar dat is zelden gekend. Ik heb bitter weinig teruggevonden in reglementen van andere bibliotheken hoe jullie daar mee omgaan. Boetevrij is nog niet meteen aan de orde hier. Zijn er bibliotheken die een toestemming van een ouder vragen tot 18 jaar, of hebben jullie andere manieren om klachten hierover te vermijden?

6 Replies
Posts: 6
(@jana-coppens)
Active Member
Joined: 5 jaar ago

Hallo

Wij in Aalst sturen een brief naar de ouders van elke minderjarige die zich inschrijft om ze op de hoogte te stellen van de inschrijving.

Ongeacht of er een (groot)ouder of voogd bij de inschrijving aanwezig was krijgt men een brief.

In de brief staat een korte samenvatting van het lenersreglement en de boodschap dat indien ze niet akkoord zijn ze hun zoon/dochter steeds kunnen uitschrijven.

We trekken ongeveer tweewekelijks een lijst van alle minderjarigen die zich hebben ingeschreven om de brieven te versturen.

Reply
2 Replies
 VV
(@vv)
Joined: 4 jaar ago

Active Member
Posts: 5

@jana-coppens Bedankt Jana! We hebben dit jaren geleden nog gedaan. Er kroop te veel werk in, en portkosten, maar het blijft natuurlijk een mooie dienstverlening. En heb je dan soms ouders die daar op reageren dat ze niet akkoord gaan?

Reply
(@jana-coppens)
Joined: 5 jaar ago

Active Member
Posts: 6

@vv Graag gedaan! We trekken een lijst via selecties en dan via verzendlijsten in Word is het maar een paar minuten werk.
Er reageren soms ouders om bijvoorbeeld hun e-mailadres/telefoonnummer ook te laten toevoegen (als zoon of dochter zich met het eigen gegevens heeft ingeschreven) of extra uitleg komen vragen rond het lenersreglement (vaak anderstalige ouders). Er zijn ouders die ook reageren dat ze niet akkoord gaan, maar dit is echt de absolute minderheid.

Reply
Posts: 2
(@karel-scherpereel)
New Member
Joined: 6 maanden ago

Ik ben natuurlijk geen jurist (en ik schrijf hier even uit mezelf niet vanuit mijn functie) maar eerder dan minderjarigheid, lijkt me het aspect handelingsbekwaamheid hier van belang. Als een persoon jonger dan 18 wil lid worden van de bib, zonder toestemming van de ouders of sterker nog ondanks tegenstand van de ouders, dan moet die persoon dat in principe kunnen.

Ook kinderen hebben immers recht op informatie en er zijn tal van situaties denkbaar waarin dat recht ook door de eigen ouders kan worden geschaad. Als een 16-jarige zelfstandig een arbeidscontract mag ondertekenen, waarom dan geen lidkaart bij de bib aanmaken? Het vermoeden van handelingsbekwaamheid start vanaf 12 jaar, dus vanaf dan is er geen nood aan toestemming van de ouders. 

Opnieuw persoonlijk stel ik me vragen bij het structureel verwittigen van ouders wanneer +12-jarigen zich inschrijven, maar elke bibliotheek werkt natuurlijk haar eigen beleid uit.

https://www.rechtspositie.be/werkmappen/bekwaamheid-van-de-minderjarige

Reply
2 Replies
 VV
(@vv)
Joined: 4 jaar ago

Active Member
Posts: 5

@karel-scherpereel: Voor alle duidelijkheid, helemaal akkoord met wat je zegt. We hanteren tot nu ook het principe van de handelingsbekwaamheid vanaf 12 jaar. Omwille van een klacht bij de ombudsdienst over een boete zoek ik echter iets "steviger"(?), en hoe andere bibliotheken daarmee omgaan. Bij een eerder advies dat we in verband daarmee aan Cultuurconnect vroegen (het gebruik van een onbemande bibliotheek door minderjarigen) kregen we het antwoord dat CC geen dergelijke juridische adviseringsrol meer (kan) opnemen.
Maar bedankt voor je input! Ik gebruik die zeker bij ons onderhoud.

Reply
 VV
(@vv)
Joined: 4 jaar ago

Active Member
Posts: 5

@karel-scherpereel: een bijkomende vraag, wel voor CC dan. Kan het (los van het feit of we het ook willen) dat we voor 12-17 jarigen instellen dat ze een 1ste en 2de herinnering per brief krijgen ipv per mail? Ik herinner me het niet bij het instellen van de parameters, maar misschien kan het via een andere weg wel?

Reply