Wie beheert er jouw profiel?
Voor je iets kan aanpassen, moet je eerst weten wie het profiel beheert. Misschien is het ooit aangemaakt door een medewerker, de gemeente of een externe partij. Of misschien heeft Google het automatisch gegenereerd op basis van openbare gegevens.
Als jouw bib al een Google Bedrijfsprofiel heeft maar jij (of je team) het niet kan bewerken, dan heb je nog geen beheerdersrechten. En zonder die rechten kan je niets aanpassen. Daarom is de eerste stap om te checken of je het profiel al beheert of nog moet claimen. Daarvoor heb je een Google-account én toegang tot het juiste profiel nodig.
Hoe claim je een profiel?
- Surf naar de Google Bedrijfsprofiel-website en log in met je Google-account.
- Heb je nog geen account? Maak een account aan op accounts.google.com. Gebruik een algemeen mailadres zoals bibliotheek.naam@gmail.com, zodat het niet gebonden is aan één persoon.
- Klik op “Nu beheren” en vul je bedrijfsnaam in.
- Verschijnt je bib niet in de lijst? Kies dan voor “Maak een bedrijf met deze naam”.
- Vul de gevraagde info aan:
- Bedrijfstype: lokale winkel
- Bedrijfscategorie: Openbare bibliotheek
- Adres, telefoonnummer en website: zoals vermeld op je website
- Kies een van de verificatiemethodes die Google aanbiedt:
- Per e-mail of telefoon: je ontvangt een code
- Via videobevestiging: je toont in realtime de bib en je toegang
- Via post: je ontvangt een kaartje met code
- Ontvang je een verificatiecode? Ga dan terug naar je dashboard en vul de code in.
- De verificatie kan enkele werkdagen duren. Heb je binnen drie werkdagen niets ontvangen? Check dan de status via je dashboard of contacteer de klantendienst van Google.
- In sommige gevallen vraagt Google extra bewijs, zoals een officieel document of extra vragen. Bezorg die informatie.
- Na goedkeuring heb je volledige toegang en zie je alle bewerkingsopties verschijnen in Google Zoeken en Maps.
| Extra woordje uitleg over je profiel claimen via videobevestiging: Wat is videobevestiging? Videobevestiging is een manier om je bib te verifiëren via een korte video, waarin je aantoont dat: – Je fysiek aanwezig bent op de locatie (door van buiten de bib naar binnen te wandelen) – Je toegang hebt tot de ruimte (door de deur te openen met badge) – De bib actief wordt gebruikt (door de balie of boekenrekken te filmen) Hoe verloopt de verificatie? 1) Kies videobevestiging tijdens het claimproces: – Live videogesprek via Google Meet – Opname die je direct oplaadt 2)Google beoordeelt de video binnen enkele uren/dagen en verifieert je profiel als alles klopt Tips voor een vlotte video: – Zorg voor goed licht en stabiele beelden – Volg de instructies precies om afkeuring te voorkomen. |
Veel voorkomende situaties en problemen
- “We hebben geen Google-account”
- Maak een account aan op accounts.google.com.
- Gebruik een algemeen mailadres zoals bibliotheek.naam@gmail.com, zodat het niet gebonden is aan één persoon.
- “Iemand anders is eigenaar: ex-medewerker, gemeente, …”
- Surf naar de Google Bedrijfsprofiel-website en log in met je Google-account.
- Klik op “Nu beheren” en vul je bedrijfsnaam in.
- De naam van je bib zal in de lijst verschijnen. Klik erop.
- Je komt terecht op het scherm “Iemand anders beheert dit bedrijfsprofiel” en je krijgt de eerste letters van het e-mailadres van de beheerder te zien.
- Klik op “Toegang aanvragen” om het overnameproces te starten.
- Google stuurt de eigenaar een e-mail en geeft die drie dagen om te reageren. Wordt je verzoek afgewezen of genegeerd? Dan kun je verdergaan met de volgende stappen:
- Neem rechtstreeks contact op met de huidige eigenaar bij een afwijzing om het probleem op te lossen. Google bemiddelt niet in eigendomsgeschillen.
- Reageert de huidige eigenaar niet? Neem contact op met de klantendienst van Google en zorg dat je eigendomsbewijzen zoals een bedrijfsvergunning of energierekening bij de hand hebt.
- “De gemeente beheert het profiel, maar ik wil het kunnen aanpassen”
- Spreek af om samen te beheren. Je kan meerdere beheerders toevoegen aan één profiel, elk met hun eigen rechten. Dit regel je in het instellingenmenu van het profiel zodra je toegang hebt.
- “Ik ondervind problemen met de verificatiemethode”
- Neem contact op met de klantendienst van Google. Zorg dat je ingelogd bent met het Google-account waarmee je het Google Bedrijfsprofiel hebt aangemaakt.
- Duid aan bij welk bedrijf je hulp nodig hebt en vertel kort wat fout loopt.
- Raadpleeg de hulpartikels die Google aanbiedt en probeer mogelijke oplossingen uit.
- Als last resort kan je contact opnemen met Google
- “Onze bib heeft meerdere filialen of locaties”
- Elke vestiging heeft een eigen profiel nodig. Zo kom je lokaal beter in de zoekresultaten, en kunnen mensen meteen zien welke bib open is.
- Zorg voor een uniforme naamgeving, zoals: “Bibliotheek De Krook – Gent”, “Bibliotheek Gent – Bloemekenswijk” en “Bibliotheek Gent – Brugse Poort” (richtlijnen zie Onderdelen van profiel > Bedrijfsnaam, primaire bedrijfscategorie en beschrijving > Bedrijfsnaam )
- Beheer alle profielen met hetzelfde e-mailadres. Dat zorgt ervoor dat je sneller informatie zal kunnen aanpassen.