SEO-strategie Bibliotheekwebsites
Goed om weten

Het optimaliseren van vindbaarheid in Google is een langetermijn effort. Als communicatiecampagnes sprintjes zijn, dan is SEO vast en zeker de marathon der communicatietechnieken. Maar dan eentje die we in team doen. Search Engine Optimization beoordeelt de leesbaarheid en ingeschatte kwaliteit van je website door middel van crawlers (software waarmee pagina’s op het internet kunnen worden doorzocht) en op basis van logaritmes van Google . Wanneer je bepaalde zaken aanpast, moeten die dus eerst gecrawld worden. Volgende stap is dan: het al dan niet opmerken van wat er gebeurt op je website door de zoekmachines. Google pikt op of je website al dan niet meer bezocht, gelezen en of er op meer zaken wordt geklikt. Als de zoekmachine ondervindt dat er steeds meer op je website gebeurt door je eindgebruikers, dan pas zal je het resultaat van je SEO-aanpassingen merken.

Waarom richten we ons vooral op Google

Google is zowel marktleider wereldwijd:

  1. 90,01% Google
  2. 3,95% Bing
  3. 2,34% Yandex

als de grootste toegangspoort voor organische zoekacties:

organisch zoekverkeer bibliotheek.be

  1. 93,49% Google
  2. 4,46% Bing
  3. 1,07% Ecosia
Waarom is het een gedeelde verantwoordelijkheid
  • We werken op 1 domein (bibliotheek.be) [LINK ECOSYSTEEM]
  • Kwaliteit en betrouwbaarheid wordt door zoekmachines op niveau van domein gemeten en bijgehouden
    => Hoe sterker ons domein (www.(naam bib).bibliotheek.be/), hoe zichtbaarder we zijn in de zoekresultaten
SEO en de verschillende componenten van Bibliotheekwebsites

Hoe zal Cultuurconnect de optimalisaties blijvend onderhouden en ondersteunen

Blijven werken op performantie / snelheid van de bibliotheekwebsites

  • Gebruiksgemak vergroten voor de gebruikers, zeker ook mobiel
  • Een efficiënt en stabiel systeem

=> Hoe beter de website, hoe efficiënter je eindgebruikers vinden wat ze zoeken

Toevoegen (en blijven verfijnen) van structured data

  • Google herkent steeds meer vormen van structured data
  • Door deze evolutie goed op te volgen blijven we voor op de curve

=> Hoe aantrekkelijker je zoekresultaten, hoe meer interactie met je website.

Uitbouwen van Bibliotheek.be tot platform met relevante info

  • Als drager van gecentraliseerde info
  • Die zijn eigen autoriteit verleent aan die van lokale bibliotheekwebsites

=> Een langetermijnplan voor bibliotheek.be helpt alle bibliotheken te versterken.

Monitoren en analyseren

  • Via tools die het werk vereenvoudigen, zoals Google Search Console.
  • KPI’s bepalen en opvolgen

=> We volgen op waar we aanpassingen doen en wat die betekenen voor onze websites.

Toxische links vermijden

  • Analyse toxische links regelmatig uitvoeren.
  • De gevonden slechte links ‘disavowen’ via Google Search Console (GSC)

=> Hoe sterker ons domein, hoe meer gezonde links we zullen ontvangen.

Bijsturen en optimaliseren

  • Bijsturen van de strategie op basis van data.
  • Optimaliseren, blijven leren en verbeteren.

=> We sturen bij waar en wanneer nodig om onze doelen te bereiken.