Tafel 8: De nieuwsbrief van de bibliotheek: deel je ervaringen

Verstuur jij regelmatig een nieuwsbrief naar je leden? Wat is een goede verhouding tekst en beeld, wat is het ideale aantal topics, hoe verwijs je door … Evi van bib Bree en Ilse en Ferdinand van bib Aalst vertelden hoe zij het aanpakken en wij deelden de resultaten van een analyse van alle bib nieuwsbrieven.

Hieronder vind je de drie belangrijke leerlessen:

  1. In de nieuwsbrief prikkel je jouw lezers, op de website kun je hen verder informeren. Werk dus met korte, wervende teksten en goede (liefst eigen) foto’s of afbeeldingen. Via de nieuwsbrief spreek je vaak een grotere groep aan dan via social media, dat je wel voor meer gerichte campagnes kunt gebruiken. 
  2. Hoe werf je meer nieuwsbriefabonnees? Ga op zoek naar manieren om op een handige manier mensen te vragen om zich in te schrijven, zoals bij een enquête, populaire activiteit of in een ander (online) traject. Op die manier kun je met één actie een groep nieuwe abonnees toevoegen. 
  3. Leer jouw publiek kennen, leer wat werkt en ga liever voor een kwalitatieve, opgekuiste, geëngageerde groep abonnees, dan voor een ellenlange lijst aan abonnees die de mails nooit openen.

Ondersteunend materiaal

Hoe ga je aan de slag met opvolging van de links in de e-mail uit Flexmail?
Daarvoor moet je in de campagne rapporten zijn. 

Met welke mailingtools werken de bibs? 
Ongeveer de helft van de bibliotheken in Vlaanderen heeft een eigen nieuwsbrief, of werkt hiervoor samen met de communicatiedienst van de gemeente. 46% van de bibliotheken met een nieuwsbrief gebruikt Mailchimp om deze op te maken en te verzenden. Sinds Mailchimp haar tarieven heeft aangepast, en door berichten in de media over het feit dat Mailchimp eigenlijk in strijd is met de GDPR, zien we dat steeds meer bibliotheken en gemeenten overstappen op Flexmail, een Belgisch bedrijf. Andere mailingtools die bibliotheken gebruiken zijn: Outlook (voor kleinere verzendlijsten), mailingtool van de leverancier van de website van de gemeente (LCP, DRK/Leiedal), Mailerlite, CampaignMonitor, Brevo, Moosend, Sendtex, Laposta. Lees meer over de communicatie van de bibliotheken.

Hoe voeg je als bib nieuwe leden toe aan je nieuwsbrief? 
Alle bibs hebben hiervoor hun eigen manier van werken, er worden verschillende strategieën toegepast. Er is niet 1 manier die hét antwoord biedt op deze vraag, maar we weten wel dat het een groot gemis is dat er in het bibliotheeksysteem of in Mijn Bibliotheek niks kan worden aangeduid over het ontvangen van de nieuwsbrief en dat er geen rechtstreekse link is van het bibliotheeksysteem naar de mailingtool. Bij een eventuele opschaling van het pilootproject vormen zowel de toeleiding naar de nieuwsbrief, als de datakoppeling tussen de verschillende tools, belangrijke onderdelen.