KLANTPROFIEL EN WEBGEBRUIKER
In Tixly bestaat er een belangrijk onderscheid tussen een webgebruiker en een klant. Deze les legt uit wat het verschil is en hoe je er als baliemedewerker mee omgaat.
Wat is het verschil tussen een klant en een webgebruiker?
In Tixly bestaan er twee types klantgegevens die naast elkaar kunnen bestaan:
- Webgebruiker: wordt online door de klant zelf aangemaakt. Dit gebeurt gebruikelijk tijdens de laatste stap van een online aankoop. Een webgebruiker is uniek binnen een referentieregio of werkgroep. Er kan maar één account per e-mailadres bestaan.
- Klantprofiel wordt manueel door een baliemedewerker aangemaakt in de Box Office, bijvoorbeeld bij een verkoop aan de balie of telefonisch.
⚠️ Deze twee profielen worden niet automatisch aan elkaar gekoppeld, zelfs als ze hetzelfde e-mailadres gebruiken. Hierdoor kan eenzelfde persoon dus twee afzonderlijke profielen hebben in het systeem.
Als baliemedewerker kan je deze profielen wel manueel met elkaar verbinden op het klantprofiel.
Webgebruiker koppelen aan bestaande klant
Via deze stappen kan je als baliemedewerker een webgebruiker manueel koppelen aan een bestaande klant in de Box Office:
- Zoek het klantprofiel op. (ctrl+s)
- klik het klantenprofiel helemaal open
- Klik op de blauwe knop Verbind Webgebruiker.
- Koppel de juiste webgebruiker aan het klantprofiel.
⚠️ Belangrijk: Zodra een klant én webgebruiker aan elkaar gekoppeld zijn, kan die klant profiteren van voordelen (zoals kortingen via klantlabels of lidmaatschappen) via zowel online als balieverkoop. Deze koppeling is bijgevolg cruciaal voor een correcte opvolging van klantgeschiedenis, aankopen en communicatie.
Neem zeker ook een kijkje in de Tixly-handleiding voor extra ondersteuning over klant- en accountbeheer. Zo zorg je voor een correcte en vlotte service aan je bezoekers!
Veel succes!