Hoe varen we op het kompas voor digitale inclusie?
Hieronder vind je de drie belangrijkste leerlessen
  1. De conclusie na het verkennende werk de voorbije maanden? De grote variatie qua initiatieven die bibs ondernemen rond digitale inclusie moeten we koesteren. Maar er leeft ook een behoefte aan een gedeeld verhaal, als een gemeenschappelijk fundament. De projectgroep digitale inclusie definieerde bouwstenen op de verschillende assen van digitale inclusie (toegang, ondersteuning, competenties, lokale regie). Deze bouwstenen werden bevestigd tijdens de workshop, mits enkele suggesties ter verfijning. Benieuwd naar de bouwstenen? We zetten ze hieronder op een rijtje. 
  2. De nood om uit te wisselen over het thema is groot, de suggestie naar meer regionale uitwisselings- en inspiratiekansen nemen we mee. Daarbij kijken we ook best over het muurtje, want digitale inclusie, dat kun je als bib niet alleen.
  3. Nog drie sterke praktijken die de deelnemers prikkelden willen we je niet onthouden. (1) In West-Vlaanderen is er een heuse digiwijzer gelanceerd die het doorverwijzen van mensen met een digitale vraag ondersteunt. (2) In bib Genk is een gratis lidmaatschap mogelijk waarmee je enkel toegang hebt tot de computers en kan printen, ook tijdens de open+ openingsuren. (3) En dat je het soms beter simpel houdt, daar weten ze in Zwevegem alles van. Tracksoftware werd er overboord gegooid. In een systeem van vertrouwen komen mensen nu melden aan de balie hoeveel kopietjes ze namen, waarna deze afgerekend worden door een medewerker.
Ondersteunend materiaal