Contentplanning & co.

Anne Vrints van bib Beringen, Patti Bauwens van bib Middelkerke en Liesbet Selis van bib Hasselt namen ons mee in het proces dat zij doorliepen om een effectieve contentplanning op te zetten in hun bibliotheek. Ze deelden waardevolle inzichten, maar ook inspiratie om zelf aan de slag te gaan met een contentplanning voor jouw eigen bibliotheek. Daarnaast bespraken we enkele interessante opties om blijvend kennis en ideeën met elkaar te delen, zodat we elkaar kunnen blijven ondersteunen in onze digitale communicatie en contentcreatie. 

Hieronder vind je de drie belangrijkste leerlessen
  1. Speel in de op de actualiteit en gebruik een inhaakkalender. Een mooi voorbeeld is de inhaakkalender van I Like Media. De editie van 2025 staat intussen online. Je kan de kalender ook op papier bestellen. Handig om boven je bureau te hangen en niets te missen!
  2. Betrek de communicatiedienst van de stad en maak zo bijvoorbeeld een gedeeld contentplan. Durf hier ook zeker te vragen naar budget aan je lokaal bestuur.
  3. Gebruik een planningstool om te communiceren. Maak een duidelijk mediaplan. Dit kan in een simpele sheet, maar bestaan ook heel wat online tools zoals Later, Buffer, Hootsuite of SocialPilot. Ook in Canva kan je gebruikmaken van een contentplanner. 
Ondersteunend materiaal