Gegevens uit Piwik
Piwik Pro is een analytics tool in de trant van Google Analytics. Wanneer Google Search Console & de KWR vooral gaan over gebruikers alvorens ze op onze webpagina’s terechtkomen, richt Piwik Pro zich op het gedrag van gebruikers wanneer ze zich al op onze webpagina bevinden. Je vindt deze cijfers ook in Bib Analytics maar daar is de weergave eerder op aantallen gericht dan op gedrag. Volgende concepten zijn hierbij belangrijk:
- Sessions: het aantal unieke sessies die gestart werden op onze webpagina’s. Gedurende een sessie kan een gebruiker meerdere pagina’s bezoeken.
- Page views: het aantal keer dat onze webpagina’s werden weergegeven. Een gebruiker kan dus meerdere page views in dezelfde sessie veroorzaken.
- Pages per session: het aantal pagina’s die gemiddeld bezocht worden tijdens een sessie (page views gedeeld door sessies). Dit geeft een idee van het niveau van betrokkenheid van de bezoekers van onze webpagina’s.
- Bounce rate: het percentage van gebruikers dat slechts 1 pagina bekeken heeft (dus afgehaakt).
- Average session time: gemiddelde duurtijd van een sessie op onze websites.
Gebruik: sessies
Op deze pagina vind je globale cijfers met betrekking tot onze websites, alsook een aantal concrete cijfers per url. Er kan ook gefilterd worden op locatie.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen sessies in het algemeen (de eerste tabel) en sessies voortgekomen uit organisch verkeer (de tweede tabel). Onder organisch verkeer verstaan we bezoekers die via de zoekresultatenpagina van Google op onze websites terechtkomen.
Gebruik: kanalen & devices
Hier vind je een aantal algemene cijfers m.b.t. de kanalen waarlangs gebruikers ons bereiken en de toestellen die ze hiervoor gebruiken.
Typische kanalen waarmee bezoekers ons bereiken zijn:
- direct entry: rechtstreekse bezoekers
- search engine: via de zoekresultatenpagina van een zoekmotor
- website: door een link van een andere website te volgen
- campaign: via een specifieke online campagne
- social: via sociale media
Referrals
Deze pagina geeft inzicht in welke websites links bevatten naar onze webpagina’s. Let wel: links verschijnen hier enkel als ze ook effectief aangeklikt worden door gebruikers. Worden ze nooit aangeklikt (zoals vaak het geval is bij toxic links), dan worden ze hier niet opgenomen.
Je kan hier filteren op domein, specifieke pagina waar de link vandaan komt, of de specifieke pagina waarnaar gelinkt wordt. Je vindt hier ook een locatiefilter zoals bij voorgaande pagina’s.
Referrals: visueel
Idem als de voorgaande pagina, maar dan visueel weergegeven.