Gegevens uit zoekwoordenonderzoek (KWR – Keyword research)
Het zoekwoordenonderzoek is een onderzoek naar welke zoekwoorden onze eindgebruikers gebruiken om ons op te zoeken. Dit onderzoek werd ons in 2024 aangeleverd door iO Digital. Het doel van zo’n onderzoek is kijken hoe goed bepaalde pagina’s gevonden worden op een reeks vooraf gedefinieerde zoekwoorden. Dit zijn woorden waarmee we gevonden worden, maar ook woorden waarmee we niet gevonden worden. Op deze manier proberen we een antwoord te geven op de lacune in de gegevens van Google Search Console.
In dit onderzoek worden aan deze zoekwoorden ook zoekintenties (search intents) gekoppeld. Om dit te doen worden de onderzochte trefwoorden verdeeld en onderverdeeld in categorieën (of clusters) en subcategorieën (subclusters). Zoekintenties spelen een belangrijke rol in SEO. Indien een bepaalde zoekopdracht ingegeven wordt in Google, zal de zoekmotor niet gewoon op de letterlijke woorden zoeken, maar zal hij ook nadenken over de intentie achter de zoekopdracht. Wil de gebruiker geïnformeerd worden? Heeft de gebruiker een specifieke pagina of handeling in gedachten?
Met deze cijfers kan je:
- inzicht krijgen in de zoekwoorden & zoekintenties van gebruikers (zelfs indien onze pagina’s nog niet gevonden worden in Google). Deze kunnen ook helpen bij woordkeuze wanneer nieuwe pagina’s worden aangemaakt.
- inspiratie opdoen voor navigatiestructuur of interessante themapagina’s op basis van de categorieën / subcategorieën / zoekintenties.
Zoekwoorden
Op deze pagina vind je alle trefwoorden uit het zoekwoordenonderzoek, samen met hun clicks, impressions & average positie uit Google Search Console. Door een categorie, subcategorie of zoekintentie aan te klikken, wordt een filter toegepast in de tabel met trefwoorden.
Categorieën en zoekintenties
Vergelijkbaar met de vorige pagina, maar hier ligt de nadruk meer op hoe onze pagina’s presteren voor bepaalde categorieën, subcategorieën en zoekintenties in hun geheel.