Gegevens uit Google Search Console (GSC)
Google Search Console gaat na welk gedrag en resultaten worden bekomen bij trefwoorden waarmee de bibliotheekwebsites gevonden worden op Google.
Wat hier niet zichtbaar is, zijn zoektermen waarmee de bibliotheekwebsites (nog) niet gevonden worden. Volgende concepten zijn hierbij belangrijk:
- Clicks: het aantal keer dat er effectief geklikt wordt op een van onze pagina’s op de zoekresultatenpagina van Google.
- Impressions: het aantal keer dat een van onze pagina’s verschenen is op de zoekresultatenpagina van Google. Hier werd dus niet noodzakelijk doorgeklikt naar onze pagina.
- CTR ( = Click-Through Rate): de verhouding tussen het aantal clicks en het aantal impressions, uitgedrukt als een percentage.
- Average Position: de gemiddelde positie van een pagina op de zoekresultatenpagina van Google. Hoe lager dit getal is, hoe hoger onze pagina in de zoekresultaten verschijnt. Indien dit getal hoger is dan 10, verschijnt de pagina pas vanaf de tweede pagina van de zoekresultaten.
Uit deze gegevens kan je afleiden welke zoekwoorden en/of pagina’s meer aandacht nodig hebben. Je kan je laten inspireren om nieuwe artikels en pagina’s te maken over bepaalde onderwerpen waar veel op wordt gezocht maar waarbij jouw bibliotheekwebsite minder goed op wordt gevonden.
Alle zoekwoorden
Op deze pagina vind je alle trefwoorden waarmee een pagina van een bibliotheekwebsite gevonden wordt op Google, opgesplitst in 2 tabellen:
- ‘Top pagina’s’ toont elke url waarmee we in de zoekresultaten verschijnen. Door een url te selecteren, wordt gefilterd in de tweede tabel: enkel trefwoorden waarmee deze url gevonden wordt, verschijnen nog. Om specifieke url’s terug te vinden kan gebruikgemaakt worden van het vrije veld bovenaan.
- ‘Top zoekwoorden’ toont alle zoekwoorden waarmee onze pagina’s gevonden worden. Door een zoekwoord te selecteren, wordt gefilterd in de eerste tabel: enkel url’s die gevonden worden met dit zoekwoord worden nog weergegeven. Om specifieke zoekwoorden terug te vinden kan gebruikgemaakt worden van het vrije veld bovenaan.
De twee grafieken onderaan geven inzicht in de evolutie van onze positie in de zoekresultatenpagina & bijbehorende clicks en vertoningen. Indien in de tabellen een filter wordt toegepast, wordt deze ook hier toegepast.
Branded / Non-branded Keywords
Deze pagina is identiek aan de vorige, behalve dat je hier rechtsboven kan filteren op:
- non-branded zoektermen getoond: zoektermen die niet specifiek naar een bibliotheek verwijzen. M.a.w. elke zoekterm met ‘bib’ wordt weggefilterd, alsook de namen van een aantal grote/bekende bibliotheken (De Krook, Utopia, Muntpunt, …). zie lijst … Dit zijn dus de zoekacties van mensen die in eerste instantie nog niet aan ‘de bib’ of een bib hadden gedacht, de zoekacties waarbij je heel graag bovenaan in de zoekresultatenlijst wil staan.
- branded zoektermen: zoektermen die wel specifiek naar een bibliotheek verwijzen. M.a.w. elke zoekterm die bib bevat of de naam van een bibliotheek. zie lijst …
Daarbovenop is er ook nog een extra filter op locatie (de gemeentenaam die wordt gebruikt in de URL van jouw website).
Per locatie
Deze pagina is identiek aan de vorige maar de filters worden op een andere manier weergegeven.
Zoekvragen
Op deze pagina staan de langere zoekvragen gesorteerd per vragend voornaamwoord.