Wat als een eigen reservering omgezet wordt naar een intern IBL?

Een reservering aan de balie wordt automatisch een ‘intern IBL’ als er geen eigen exemplaren in aanmerking komen voor reservering door deze klant. Bijvoorbeeld omdat het exemplaar

  • in nota staat (status N)
  • uitgeleend is aan een administratieve pas of speciale pas (status F)
  • in bestelling is en je als bibliotheek ervoor gekozen hebt dat bestelexemplaren niet reserveerbaar zijn (status I)
  • vermist is (status M)
  • volgens de reglementregels niet reserveerbaar of uitleenbaar is door deze klant

Voor je de reservering plaatst, krijg je een melding ‘Geen exemplaren beschikbaar voor reservering. Doorgaan?’

Vanaf release 7.0.3 (21-11-2022) wordt expliciet gemeld dat er een IBL geplaatst wordt.

Kies ‘Ja’ en wijzig vervolgens op het detailscherm van de reservering ‘Gereserveerd in’ naar je eigen vestiging of netwerk. De ‘intern IBL’ wordt dan opnieuw een vestigings- of netwerkreservering.

In de meeste gevallen gaat het om recente exemplaren en zullen ze niet op de kastlijst verschijnen bij de IBL-bibliotheken, maar wel in de reserveringsoverzichten. Doe dus altijd de aanpassing naar ‘vestigingsreservering’ of ‘netwerkreservering’ om verwarring en foutieve IBL-aanvragen te voorkomen.

  • Ook als je een reservatie plaatst voor een klant met vervallen abonnement, wordt de reservatie ‘intern ibl’. Je kan dit vervolgens aanpassen. Of je kan eerst herinschrijven en dan pas de reservatie plaatsen.