Haal het juiste exemplaar uit het rek en neem het in. Heeft het nog geen landelijke barcode, beginnend met 3000, dan krijg je een pop-up venster met de vraag om om te labelen. Hierna krijgt het exemplaar de status T-Transport en wordt een transportbon geprint.

TIP! Wil je de transportbon een tweede keer printen? Neem het exemplaar dan opnieuw in maar kies voor Nee bij de vraag Exemplaar toch binnenzetten? Zo wordt de transportbon nogmaals geprint en wordt het transport niet gecanceld.

De klant krijgt nu een een honoreringsbericht (PRH) om te melden dat er een exemplaar op de post is gegaan. Elk uur gebeurt een automatisch controle door Wise of er een bericht verstuurd kan worden.

Net zoals bij een reservering krijgt de klant later ook nog een reserveringsophaalbericht (RSO).

TIP! Stuur het exemplaar na het bevestigen zo snel mogelijk op. De klant heeft immers een bericht gekregen dat zijn reservering eraan komt en zal hierop wachten. Kan je wegens omstandigheden een exemplaar pas na enkele dagen opsturen? Laat het staan op de kastlijst zodat een andere bibliotheek het kan bevestigen en opsturen.

OPGELET! Neem het exemplaar geen tweede keer in. Als je dat doet, wordt het transport gecanceld en verschijnt de aanvraag opnieuw op de kastlijst tot een tweede bibliotheek honoreert.

OPGELET! Leen het exemplaar niet uit aan de ophaalbibliotheek, maar stuur het op met de post zodra de transportbon geprint werd.

Wil je liever niet werken met transportbonnen? Dan kan je deze lijst gebruiken om het adres van de IBL-bibliotheek op te zoeken.