Wise plaatst specifieke reserveringen automatisch als intern IBL als je een exemplaar reserveert dat

  • in nota staat (status N)
  • uitgeleend is aan een administratieve pas of speciale pas (status F)
  • in bestelling is en je als bibliotheek ervoor gekozen hebt dat bestelexemplaren niet reserveerbaar zijn (status I)
  • vermist is (status M)

Voor je de reservering plaatst, zal je in deze gevallen een venster krijgen met daarin de boodschap Geen exemplaren beschikbaar voor reservering. Doorgaan?

Wanneer je kiest voor Ja, wordt de reservering automatisch een IBL. Wees hiervoor opmerkzaam. In het venster Gereserveerd in kan je via het dropdownmenu kiezen voor je eigen vestiging of netwerk, dan wordt de intern IBL opnieuw een vestigings- of netwerkreservering.

In de meeste gevallen gaat het om recente exemplaren en zullen ze niet op de kastlijst verschijnen bij de IBL-bibliotheken, maar wel in de reserveringsoverzichten. Doe dus altijd de aanpassing naar vestigingsreservering of netwerkreservering om verwarring en foutieve IBL-aanvragen te voorkomen.

UPDATE! De leverancier werkt aan een oplossing hiervoor, er zal een pop-up venster komen dat de baliemedewerker waarschuwt dat er een IBL-reservering geplaatst wordt. Zo kan beslist worden of het zo blijft of dat er gewijzigd moet worden naar een vestigings- of netwerkreservering.

OPGELET! Ook als je een reservering plaatst voor een klant met vervallen abonnement, wordt de reservatie een IBL. Je kan dit vervolgens aanpassen of je kan eerst herinschrijven en dan pas de reserering plaatsen.