Online plaatsen van een IBL-aanvraag
Laatste wijziging: 18 augustus 2022
De klant kan op bibliotheek.be kiezen om een IBL-aanvraag te plaatsen. Dat is de knop Laat een exemplaar brengen. In dat geval kiest de klant in welke bibliotheek hij een exemplaar wil ophalen.
OPGELET! Bij sommige titels zal er geen aanvraagknop staan omdat door de blokkades geen enkele bibliotheek exemplaren via IBL beschikbaar stelt.
TIP! Ziet de klant de aanvraagknop niet staan? Controleer dan of hij zeker nog steeds ingelogd is met zijn Mijn Bibliotheek account.

De kost van een IBL-aanvraag wordt per bibliotheek getoond. Deze kost is voor elk abonnement hetzelfde. De verdere afhandeling verloopt gelijkaardig aan die van een ‘gewone’ reservatie.
Afhaallocaties & edities
De klant kan de ophaallocatie en de uitgave, bij meerdere edities, kiezen. De ophaallocatie is voor IBL steeds de hoofdbibliotheek, tenzij de bibliotheek in een samenwerking 3b zit; dan kan de gebruiker de ophaallocatie kiezen.
Wil je als bibliotheek andere vestigingen van jouw instantie toevoegen aan het ophaalnetwerk voor de klant? Neem contact op met onze helpdesk.
TIP! Een vestiging toevoegen aan jouw ophaalnetwerk voor IBL betekent dat het exemplaar met de post daar zal toekomen. Jouw vestiging moet dus beschikken over een IBL-proof brievenbus en/of een dagelijkse opvolging van de post door een medewerker.

Duur van een IBL-aanvraag
Een IBL-vraag via Mijn Bibliotheek blijft 8 dagen openstaan. Heeft na die periode nog geen enkele bibliotheek de aanvraag aanvaard/gehonoreerd, dan wordt de IBL-aanvraag automatisch geannuleerd en krijgt de klant een mailbericht.
Online annuleren van een IBL-aanvraag
De klant kan de aanvraag online annuleren in Mijn Bibliotheek zolang de aanvraag openstaat en de status Actief heeft. Op deze pagina vind je meer informatie over de statussen van een IBL-reservering.