Online plaatsen van een IBL-aanvraag

Laatste wijziging: 12 april 2024

De klant kan op bibliotheek.be kiezen om een IBL-aanvraag te plaatsen. Dat is de knop Laat een exemplaar brengen. In dat geval kiest de klant in welke bibliotheek hij een exemplaar wil ophalen.

OPGELET! Bij sommige titels zal er geen aanvraagknop staan omdat door de blokkades geen enkele bibliotheek exemplaren via IBL beschikbaar stelt.  

TIP! Als de klant ingelogd is met zijn Mijn Bibliotheek-profiel, ziet hij sowieso de knop staan. Anders moet deze eerst zoeken op locatie of postcode.

De kost van een IBL-aanvraag wordt per bibliotheek getoond. Deze kost is voor elk abonnement hetzelfde. De verdere afhandeling verloopt gelijkaardig aan die van een ‘gewone’ reservatie.

Afhaallocaties & edities

De klant kan de ophaallocatie en de uitgave, bij meerdere edities, kiezen. De ophaallocatie is voor IBL normaal de hoofdbibliotheek, tenzij de bibliotheek in een samenwerking 3b zit of de bibliotheek vestigingen toevoegde aan het IBL-ophaalnetwerk; dan kan de gebruiker de ophaallocatie kiezen.
Wil jij als bibliotheek andere vestigingen van jouw instantie toevoegen aan het ophaalnetwerk voor de klant? Neem contact op met onze helpdesk. 

TIP! Een vestiging toevoegen aan jouw ophaalnetwerk voor IBL betekent dat het exemplaar met de post daar zal toekomen. Jouw vestiging moet dus beschikken over een IBL-proof brievenbus en/of een regelmatige opvolging van de post door een medewerker.

Duur van een IBL-aanvraag

Een IBL-vraag via Mijn Bibliotheek blijft 8 dagen openstaan. Heeft na die periode nog geen enkele bibliotheek de aanvraag aanvaard/gehonoreerd, dan wordt de IBL-aanvraag automatisch geannuleerd en krijgt de klant een mailbericht.

Online annuleren van een IBL-aanvraag

De klant kan de aanvraag online annuleren in Mijn Bibliotheek zolang de aanvraag openstaat en de status Actief heeft. Op deze pagina vind je meer informatie over de statussen van een IBL-reservering.

Een IBL-aanvraag in de bibliotheeksite

Een geplaatste IBL-aanvraag staat tussen de andere reservaties van de lener op de website, in Mijn Bibliotheek. Hieronder zie je hoe de drie mogelijke statussen van een aanvraag weergeven worden voor de klant: “Exemplaar aangevraagd bij een andere bibliotheek”, “Onderweg vanuit een andere bibliotheek” en “Klaar om af te halen”.