Meer dan leesbevordering: Hoe bibliotheken het onderwijs kunnen verrijken

Hieronder vind je de drie belangrijkste leerlessen


Binnen het innovatieproject (onderdeel van Speerpunt ‘Naar een Rijk Leesklimaat’) gaan we op zoek naar de manieren waarop we de samenwerking tussen bibs en onderwijs kunnen versterken. Waar kunnen we een meerwaarde creëren? Zijn er ‘missing links’? En kunnen we systemen opzetten die de samenwerking tussen bib en de school kunnen vergemakkelijken, faciliteren en ondersteunen?

Behalve verbeteringen binnen onze huidige systemen, onderzoeken we de komende tijd 3 nieuwe sporen:

  1. We onderzoeken het verschaffen van een eenvoudige toegang tot digitale diensten door te koppelen met LeerID, de single sign-on van het onderwijs. 
  2. We onderzoeken het potentieel van een kindercatalogus voor jonge kinderen. Kunnen we een zoek- en inspiratieomgeving maken voor kinderen die als opstap kan dienen voor de echte catalogus?
  3. We onderzoeken of we als bibsector een bibliotheeksysteem kunnen aanbieden aan de scholen en hoe we dat in samenwerking met onderwijs kunnen doen.
Ondersteunend materiaal

Wie mee wil denken, kan zich kandidaat stellen voor de projectgroep.
Formulier om aan te melden voor de projectgroep (kandidaatstelling voor 31 oktober)