Waarom spelen en lezen combineren in je bib?
Het Voorleeshoek-tapijt is niet enkel een slimme marketingtruc. Cultuurconnect wil met deze leeshoek enkele inzichten uit de wetenschap over leesplezier en leesbevordering uittesten in de pilootbibliotheken.
De bibliotheek als een plek voor verbeelding
De bibliotheek is een unieke ruimte voor haar publiek. Ze behoort namelijk zowel tot de publieke als de private sfeer. In zijn werking is de bibliotheek uiteraard publiek. Haar faciliteiten zijn immers open voor burgers uit alle lagen van de bevolking. Tegelijk is het een private ruimte, omdat de bezoekers naar de bibliotheek komen om activiteiten uit te voeren die zij associëren met de private sfeer zoals lezen, studeren of gezellig samenzijn. Omwille van deze complexe wisselwerking tussen private ruimte, publieke ruimte en de rollen die bezoekers binnen die arena opnemen, dragen bibliotheken bij aan de verbeelding, creativiteit en persoonlijke ontwikkeling van de leden van hun gemeenschap.
Juist daarom is het belangrijk dat digitale collecties zoals De Voorleeshoek ook fysiek zichtbaar en raadpleegbaar zijn in de bibliotheek. We willen immers dat jonge kinderen de unieke sociale voordelen van de bibliotheek mee ervaren en vormgeven. biedt daarvoor een oplossing. Op die plek een tablet of ander toestel aanbieden waar kinderen de collectie van De Voorleeshoek kunnen raadplegen, kan voor jonge gezinnen een reden meer zijn om de bibliotheek te bezoeken.
Een leeshoek als focuspunt in de bibliotheek
Daarnaast biedt een leeshoek als een ‘focuspunt’ in een ruimte nog tal van voordelen bovenop de unieke positie van de bibliotheek. Zo blijkt dat kinderen 50% meer interesse hebben in lezen en literatuur in scholen waar er kleinere leeshoeken zijn ingericht dan in scholen die enkel een centrale bibliotheek aanbieden. Wij hypothetiseren dat een leeshoek in de bibliotheek een gelijkaardig effect kan hebben. Op macroniveau is de bib uiteraard al een focuspunt van literatuur en kennis, maar voor kinderen kan een bibliotheekbezoek nog steeds een overweldigende ervaring zijn. Voor hen lijkt alles namelijk veel grootschaliger dan voor volwassenen.
Een leeshoek in de bibliotheek kan in die zin een rustpunt zijn, een pitstop waar kinderen een coherente en ruime verzameling boekjes zonder moeite kunnen terugvinden. De Voorleeshoek is dan ook de uitgelezen collectie om in zo’n focuspunt van de bib uit te lichten. Al deze prentenboekjes zijn immers verzameld binnen de digitale wereld van de applicatie en vormen voor kinderen een microwereld binnen de als groot ervaren bibliotheek.
Spelen in de bibliotheek?
Tot slot hebben we het Voorleeshoek-tapijt zo ontworpen dat de kinderen gestimuleerd worden om niet alleen te lezen in deze hoek, maar ook om te spelen. Dat hebben we besloten omdat de combinatie van lezen en spelen een positief effect heeft op het verhaalbegrip van kinderen. Het tapijt en de levensgrote mascotte uit karton zorgen er namelijk voor dat kinderen een link leggen tussen de digitale verhalenwereld enerzijds en de ‘echte’ wereld anderzijds. Leg dus gerust knuffelpersonages uit kinderboeken bij deze leeshoek als jullie deze ter beschikking hebben, het kan enkel in het voordeel van verhaalbegrip spelen!
Conclusie
We stellen de hypothese dat een leeshoek het leesplezier en de leesvaardigheden van kinderen bevordert op macro-, meso- en microniveau. Op macroniveau kan een leeshoek voor jonge gezinnen een extra reden vormen om een bezoek aan de bibliotheek te brengen. Op mesoniveau werkt een leeshoek uitnodigend voor kinderen die al in de bib zijn. Het vormt namelijk een rustpunt waar kinderen zich kunnen terugtrekken met een digitaal boek op een plek waar ze mogelijk ‘de bibliotheek door de boeken’ niet meer zien. Op microniveau is de leeshoek zo ontworpen dat kinderen afwisselend geconcentreerd kunnen lezen en spelen. Zo ontstaat er een kader waar kwaliteit en leesplezier primeert boven snelle consumptie.
Deze hypothese zullen we doorheen het project toetsen aan de hand van de feedback die jullie, de pilootbibliotheken, geven.
Bibliografie
Svanhild Aabø, Ragnar Audunson, “Use of library space and the library as place,” Library & Information Science Research 34, nr. 2 (2012): 138-49.
Lesley Mandel Morrow, “Relationships between Literature Programs, Library Corner Designs, and Children’s Use of Literature,” The Journal of Educational Research 75, nr.6 (1982): 339–44.
Kelly Moedt en Robyn M. Holmes, “The effects of purposeful play after shared storybook readings on kindergarten children’s reading comprehension, creativity, and language skills and abilities.” Early Child Development and Care 190, nr. 6 (2018): 839–54.