Hoe overtuig ik mijn bestuur van digitale diensten of projecten in de bib?

HIER PRESENTATIE OPTIL INLASSEN

Voor deel twee van de workshop gebruikten we een rollenspel. De deelnemer werden opgesplitst in drie groepen:

  • schepen van cultuur
  • bibliothecaris
  • bibliotheekmedewerker

In ronde 1 moest elke groep intern debatteren over het topic ‘Waar moet de bibliotheek de komende legislatuur op inzetten? Wat mag dat kosten? En waarom die keuzes. Welke digitale tools en collecties heeft de bib hiervoor nodig? . De groep werd opgesplitst in de helft principieel voor verandering en focus op digitalisering, en een helft behoudsgezind en tegen digitalisering. 

In ronde 2 vaardigt elke groep iemand af om deel te nemen aan de cultuurraad waar ze elk vanuit hun perspectief en met alle argumenten pro en con in de achterzak in debat gaan rond de rol van de bibliotheek in hun stad. Ze maken hierbij gebruik van de acht inzichten uit de presentatie van Op/Til. 

Hieronder vind je de drie belangrijkste leerlessen

  1. De bibliotheek: stoffig imago maar dynamische geest -> In de sessie horen we dat het beleid de bibliotheek liefst bij de leest parkeert. Wat de bib al jaren doet, doet ze goed en meer moet dat ook niet zijn. Terwijl diezelfde bibteams soms veel meer willen (en soms ook al spontaan doen). De uitdaging is om dat op sectorniveau en op lokaal niveau zichtbaar te maken. Cultuurconnect neemt deze input mee en bekijkt welke rol we daarin kunnen opnemen (en hoe)
  2. Digitalisering=besparing? Investeren in het digitale heeft ook een impact op de werkvloer. Bibpersoneel vreest dat dit een opstap kan zijn naar inkrimping van het personeelsbestand. Een zelfuitleenbalie kan door het beleid gezien worden als een investering met return. Het apparaat verdient zichzelf terug. Meer openingsuren + minder personeel nodig. De dienstverlening van Cultuurconnect komt met een prijskaartje. Wij moeten samen met de bibs zoeken naar een goed evenwicht. 
  3. Kennisdeling en netwerking binnen de sector is cruciaal. In een workshop van anderhalf uur kwamen heel wat uitdagingen naar boven. Uitdagingen die herkenbaar zijn voor alle deelnemers. Hier schuilen kansen in. Inzetten op netwerking in uitwisseling kan hier deel van de oplossing zijn. 

Ondersteunend materiaal